Cholesterol a trójglicerydy

15.05.2015

Cholesterol a trójglicerydy

Z myślą o swoim sercu staramy się utrzymać właściwy poziom cholesterolu, tymczasem jeszcze większe ryzyko chorób układu krążenia może nieść ze sobą wysoki poziom trójglicerydów. Czy to oznacza, że nie musimy się już martwić złym cholesterolem? Wprost przeciwnie, teraz należy kontrolować poziom obu tych związków.

Trójglicerydy, zapasy energii

Trójglicerydy, tak samo jak cholesterol, są zarazem pożyteczne i niebezpieczne. Zaliczane są do głównych zasobów energetycznych organizmu. To, czego organizm nie zużywa na bieżąco, odkłada się w postaci tkanki tłuszczowej. To nasze zapasy na wypadek głodu, średnio kilka kilogramów masy ciała zdrowego człowieka. Norma trójglicerydów to mniej niż 150 mg/dl, wynik w granicach 150–199 mg/dl jest już alarmujący, ale jeszcze dopuszczalny. Powyżej 200 mg/dl wskazane jest leczenie, poziom powyżej 500 mg/dl (jawna hipertrójglicerydemia) wymaga natychmiastowej interwencji lekarskiej.

Wysoki poziom trójglicerydów powoduje, że krew płynie wolniej, staje się gęstsza i szkodzi małym naczyniom krwionośnym. Warto pamiętać, że leki na obniżenie cholesterolu nie działają na podwyższone trójglicerydy. Wysoki poziom LDL i trójglicerydów często idą w parze, ale równie dobrze można mieć trójglicerydy w normie i wysoki LDL albo na odwrót – wysokie stężenie trójglicerydów to niezależny czynnik ryzyka choroby układu krążenia.

Wspólna przyczyna

Podwyższone trójglicerydy mają to samo źródło, co wysoki cholesterol: tłuste, niezdrowe jedzenie. Ich poziom można obniżać w taki sam sposób: stosując urozmaiconą, zbilansowaną dietę i wprowadzając do planu dnia ćwiczenia. Zanim konieczna będzie farmakoterapia, nie ma skuteczniejszych sposobów na podwyższony poziom trójglicerydów i cholesterolu, a leki stosuje się tylko wtedy, gdy działania profilaktyczne okazały się nieskuteczne.

Profilaktyka

Zbilansowana dieta składa się ze świeżych warzyw i owoców (np. jabłek, marchewki, selera, roślin strączkowych), nieprażonych nasion słonecznika i dyni, orzechów, zbóż, kasz, ryb i tłuszczy roślinnych, np. oleju rzepakowego czy oliwy z oliwek. Do zaleceń profilaktycznych należą także niepalenie tytoniu i ograniczenie spożywania alkoholu. Zamiast tego do planu dnia wprowadzamy codzienną aktywność fizyczną o stopniu intensywności dopasowanym do własnych możliwości.

Inne przyczyny

Trójglicerydy mogą występować w większym stężeniu również przy niedoczynności tarczycy, cukrzycy, niewydolności nerek, przewlekłym zapaleniu trzustki, dnie moczanowej oraz chorobie układowej tkanki łącznej. Do wzrostu stężenia tych związków przyczyniają się także niektóre diuretyki, beta-blokery, tabletki antykoncepcyjne i ciąża.

Komentarze

Dodaj komentarz Bądź pierwszy!