Żywność, która pomaga utrzymać prawidłowy poziom cholesterolu

25.07.2016

Żywność, która pomaga utrzymać prawidłowy poziom cholesterolu

Już przed naszą erą Hipokrates, nazywany obecnie ojcem medycyny, wskazał istotną rolę żywności w zachowaniu zdrowia mówiąc: „Twoje pożywienie powinno być lekarstwem, a twoje lekarstwo powinno być pożywieniem”. 

W sentencję tą doskonale wpisuje się żywność funkcjonalna, która poza podstawową wartością odżywczą, charakteryzuje się potwierdzonym naukowo działaniem prozdrowotnym.

Żywność funkcjonalna zmniejsza ryzyko chorób

Wprowadzenie do zdrowej diety produktów funkcjonalnych, w znacznym stopniu może obniżyć ryzyko chorób cywilizacyjnych, które stały się plagą XXI wieku. Racjonalny dobór żywności z odpowiednimi składnikami bioaktywnymi może działać nie tylko profilaktycznie, ale również może wspomagać proces leczenia różnych chorób, m.in. chorób układu krążenia czy cukrzycy.

Pomaga utrzymać prawidłowy poziom cholesterolu

Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności potwierdził działanie szeregu substancji bioaktywnych, które utrzymują stężenie cholesterolu na właściwym poziomie. Ich działanie zostało potwierdzone w wielu badaniach klinicznych.

Wybrane składniki przedstawiono w tabeli 1.

Na opakowaniu danego produktu funkcjonalnego zawsze znajduje się informacja, ile porcji żywności należy spożyć w ciągu dnia, aby uzyskać spodziewany efekt. Zazwyczaj nie są to ilości bardzo duże, gdyż substancje te działają w stosunkowo niskich dawkach.

 

 

Tabela 1. Składniki bioaktywne wspomagające utrzymanie stężenia cholesterolu na prawidłowym poziomie

Skutecznie obniża cholesterol

Sterole roślinne, które są odpowiednikiem cholesterolu w świecie ludzi i zwierząt, doskonale mogą sobie radzić z jego obniżaniem w przypadku dyslipidemii. Korzystny efekt występuje w przypadku spożywania 1,5–3 g steroli roślinnych dziennie. Znajdują się w żywności funkcjonalnej takiej jak:

  • tłuszcze do smarowania,
  • przetwory mleczne,

Sterole mogą obniżać stężenie cholesterolu o 7–12,5 %, jeśli wraz z żywnością każdego dnia spożywa się  ich 2,5–3 g. Korzystny efekt uzyskuje się już w ciągu 2–3 tygodni[1].

 

Dokonaj mądrego wyboru

Produktów zaliczanych do żywności funkcjonalnej jest wiele, najwięcej odnajdziesz ich na półkach z margarynami, jogurtami, napojami i płatkami śniadaniowymi lub otrębami. Warto sprawdzić, czy na etykiecie żywności znajduje się oświadczenie zdrowotne, które stanowi potwierdzenie właściwości prozdrowotnych udokumentowanych badaniami naukowymi.

Żywność funkcjonalną warto wprowadzić do diety, jednak należy pamiętać, że powinna ona stanowić tylko jej element. Wprowadzenie do diety różnych prozdrowotnych składników bioaktywnych, nie zmieni od razu złych nawyków żywieniowych, które negatywnie wpływają na nasze zdrowie.

 

Bibliografia:

http://ec.europa.eu/nuhclaims/



[1] Na podstawie Rozporządzenia Komisji UE  NR 686/2014 z dnia 20 czerwca 2014 r.