Od nowego roku gotuj z sercem dla serca - porady kulinarne

01.02.2016

Gotuj z sercem dla serca

Przygotowanie domowych posiłków wymaga czasu, jednak możesz skorzystać z kilku trików kulinarnych, które znacznie ułatwią ci gotowanie. 

Dodatkowo, wprowadzając różne modyfikacje w sposobie przygotowywania dań, zyskasz zdrowe dania, ale jednocześnie nie stracą one atrakcyjnego smaku.

Zaplanuj dietę dla serca

W widocznym miejscu w kuchni wyłóż notatnik, w którym będzie można zapisać listę artykułów spożywczych niezbędnych do przygotowania zaplanowanych dań. Listę możesz na bieżąco uzupełniać.

W weekend postaraj się zaplanować menu na najbliższy tydzień. Mogą ci w tym pomóc pozostali domownicy.

Stosuj odpowiednie techniki kulinarne

Wybieraj pieczenie, duszenie i grillowanie. Piec możesz wszystkie gatunki chudych mięs, a nawet warzywa i owoce. Ułóż je na blaszce, najlepiej z rusztem, aby tłuszcz z mięs mógł swobodnie wyciekać. W trakcie pieczenia potrawy możesz polewać wyciekającym sokiem czy marynatą bez tłuszczu, nie będą wtedy wysychały. Do pieczenia możesz wykorzystać również specjalne rękawy foliowe, dzięki którym potrawa po zakończeniu pieczenia jest bardzo soczysta.

Podczas duszenia mięso najpierw przyrumień na małej ilości tłuszczu, a następnie zalej sosem warzywnym lub bulionem i wolno gotuj. Delikatnie obsmażone mięso nada potrawie charakterystyczny smak, a dodatkowo potrawa nie będzie zawierała zbędnego tłuszczu.

Wykorzystując grillowanie do obróbki mięsa również unikasz zbędnej ilości tłuszczu. Latem możesz korzystać z grilla ogrodowego, a w zimowe miesiące dobrze sprawdzi się patelnia grillowa lub grill elektryczny.

Odkryj smak warzyw gotowanych

Jest tylko jeden warunek. Musisz ugotować je na parze. Tylko wtedy zatrzymasz ich cały aromat i smak. Dla potwierdzenia tej tezy, ugotuj brokuł w wodzie tradycyjną metodą oraz dla porównania na parze. Która wersja jest smaczniejsza? Może dzięki tej metodzie w twoim menu zagości więcej warzyw?

Jak ugotować pyszną porcję chudego mięsa lub ryby?

Do jego przygotowania wykorzystaj bulion lub rosół, możesz dodać do nich ulubione przyprawy. Mięso możesz również ugotować na parze, jednak aby jego smak był wyraźniejszy, przed gotowaniem trzymaj je przez kilkadziesiąt minut w aromatycznej marynacie. Do marynat mięsnych doskonale sprawdza się liść laurowy, czosnek, majeranek, szałwia, cytryna, oregano czy tymianek.

Jak zmniejszyć ilość cukru w deserze bez utraty smaku?

Do deseru dodaj cynamon, wanilię, gałkę muszkatołową czy goździki. Wydobędą więcej słodyczy z produktu, a dodatkowo wzbogacą go przyjemnym „słodkim” aromatem.

Zwiększ ilość błonnika

Przygotowując pierogi czy naleśniki wykorzystaj mąkę pełnoziarnistą. Może ona stanowic połowę mąki używanej tradycyjnie. Zabieg ten nie pogorszy tekstury ciasta. Jako dodatek do zup kremów wybieraj grzanki z pełnoziarnistego pieczywa lub prażone pestki dyni.

Przygotuj „warzywne słoiki” na wypadek głodu

Słoiki po przetworach doskonale sprawdzą się jako pojemnik na szybką sałatkę. Po powrocie z zakupów, część świeżych warzyw umyj i pokrój, tak jak zazwyczaj przygotowujesz je do sałatki. Następnie zmieszaj je i włóż do słoika. Przydadzą się, kiedy wrócisz z pracy i będziesz potrzebować szybkiego obiadu. Do słoika wystarczy dodać odrobinę sosu, np. winegret, następnie zakręcić go i delikatnie wstrząsnąć. Pyszna sałatka będzie gotowa w 2 minuty.

Odchudź naleśniki

Zamiast polewania patelni tłuszczem przed smażeniem każdego kolejnego naleśnika, dodaj odrobinę oleju do ciasta. Następnie naleśniki możesz smażyć na nieprzywierającej patelni już bez dodatku tłuszczu.

Gotuj większe porcje

Przygotowanie większych porcji posiłków niż potrzeba, zapewni ci zdrowy  lunch na następny dzień w pracy.