Jak przygotować święta, aby były przyjazne dla serca?

03.03.2016

Wielkanoc w wersji light

Święta Wielkanocne to prawdziwe wyzwanie dla osób dbający o zdrową dietę dla serca. Wspólny czas spędzony z rodziną, przy suto zastawionym stole, nie sprzyja trzymaniu diety. Nie musisz jednak odmawiać sobie wszystkich tradycyjnych dań. 

Jak zatem przygotować Święta Wielkanocne, aby zadbać o swoje serce? Przygotowaliśmy kilka rad.

Zaplanuj wielkanocne menu

Przygotuj wcześniej listę zakupów, które będą Ci potrzebne do przygotowania świątecznego menu. Zastąp tłuste wędliny i kiełbasy, gotowaną szynką lub pieczenią. Jako dania mięsne świetnie sprawdzą się mięsa duszone, bądź pieczone takie jak: królik, gęś, indyk, czy cielęcina. Z pewnością okażą się one zdrową i smaczną odmianą w naszym menu. Unikaj również tłustych serów, w zamian za to przyrządź chudy twarożek z dodatkiem rzodkiewki, cebuli i świeżego szczypiorku.

Postaw na ryby

Czerp inspirację z diety śródziemnomorskiej wskazanej przy diecie dla serca. Dieta ta uważana jest za jedną z najzdrowszych diet, przeciwdziała miażdżycy, opóźnia procesy starzenia oraz Pomaga utrzymać prawidłowe ciśnienie. Obfituje w nienasycone kwasy tłuszczowe chroniące serce. Podstawą diety śródziemnomorskiej są ryby bogate w dobre tłuszcze i kwasy omega 3. To właśnie kwasy tłuszczowe omega- 3 pomagają utrzymać prawidłowy poziom cholesterolu i dzięki temu wspierają zdrowie serca.  

Na świąteczny obiad przyrządź pieczoną rybę w ziołach. Danie przygotuj w foli. Dodaj do tego sałatkę ze świeżych warzyw. Są one bogate w witaminy, składniki mineralne oraz błonnik, który poprawia przemianę materii. Całość polej oliwą z oliwek oraz posyp pestkami z dyni.

Upiecz swój chleb

Zrezygnuj z białego, pszennego pieczywa. W zamian zacznij piec pełnoziarnisty chleb na zakwasie. Domowy chleb nie zawiera żadnych ulepszaczy, konserwantów, ani substancji spulchniających, a zapach świeżo upieczonego chleba nie ma sobie równych. Jeśli masz podwyższony cholesterol pamiętaj o 3 kromkach pieczywa posmarowanego margaryną ze sterolami. Ważne jest regularne stosowanie, nie zapominajmy o tym nawet w Święta.

Pij czerwone wino

Przy świątecznym stole śmiało możesz pozwolić sobie na lampkę czerwonego wina. Zawiera ono dziesięć razy więcej antyoksydantów niż wino białe. Związki te pomagają zwalczać wolne rodniki, które odpowiedzialne są za starzenie się komórek.  Co więcej wino ma korzystny wpływ na układ krążenia, oczywiście pod warunkiem, że nie przedobrzymy z jego ilością. Badania wykazują, że osoby spożywające umiarkowane ilości czerwonego wina rzadziej zmagają się z chorobami serca. [1]

Na deser zjadaj owoce

Przesiadując za stołem łatwo stracić kontrolę i sięgać po coś słodkiego. Postaraj się mieć pod ręką zdrowe przekąski. Niech twój stół będzie zastawiony różnorodnymi owocami. Możesz pokusić się o przygotowanie zdrowych deserów np. z mango, kokosem i nasionami chia. Spraw, aby te święta stały się okazją do odkrywania nowych smaków.

Postaw na aktywność fizyczną w święta

Aktywne święta to najlepsze, co możemy sobie zafundować. Zmotywuj rodzinę, aby ruszyć się za stołu i pójść na dłuższy spacer po parku lub po lesie. Wystarczy naprawdę niewiele, by spalić nadprogramowe kalorie i zadbać o prawidłowy metabolizm. Ruch pomoże poprawić trawienie, doda energii oraz korzystniej wpłynie na nasze samopoczucie.