TOP 10 noworocznych postanowień dla zdrowia

29.01.2016

najczęstsze postanowienia noworoczne - dieta dla serca

1 stycznia, każdego roku nasze myśli skupiają się na zadaniach, które chcielibyśmy zrealizować w najbliższych miesiącach. Część planów związana jest z poprawą stylu życia na bardziej prozdrowotny.

Za jakie postanowienia noworoczne nasze serce będzie wdzięczne na koniec roku?

1. Będę jeść więcej warzyw i owoców

Są to produkty, które mają wiele wspólnych cech. Są doskonałym źródłem wielu witamin, związków mineralnych i antyoksydantów, które chronią nasze naczynia przed wolnymi rodnikami, ale także błonnika pokarmowego. Zawierają niewiele tłuszczu i sodu, pozbawione są cholesterolu, a dodatkowo charakteryzują się niską wartością energetyczną.

Dzięki ich różnorodnej konsystencji, smakowitości i różnej barwie można z nich przygotowywać nie tylko atrakcyjne dania główne, ale również pyszne przekąski.

2. Wprowadzę do swojego harmonogramu regularne treningi

Regularna, codzienna aktywność fizyczna, trwająca co najmniej 30 minut, stanowi jeden z ważniejszych kroków do poprawy stylu życia i wspiera obniżenie całkowitego ryzyka sercowo-naczyniowego. Rower, jogging, sztuki walki, taniec, siatkówka, pływanie lub spacery – każda z tych aktywności będzie dobrym wyborem, jeśli będzie odbywać się regularnie.

3. Zrezygnuję ze smażonych potraw

Nie tylko w trosce o zdrowe serce, ale również zdrowie całego organizmu. Podczas procesu smażenia, szczególnie w zbyt wysokiej temperaturze i na nieodpowiednim tłuszczu (z dużą zawartością wielonienasyconych kwasów tłuszczowych i o niskiej temperaturze dymienia, jak np. olej lniany) powstają niekorzystne związki, które mogą negatywnie oddziaływać na nasz organizm. Dieta dla serca powinna ograniczyć tego rodzaju potrawy.

4. Zredukuję tłuszcze nasycone w diecie

Nadmiar tłuszczów nasyconych w diecie przyczynia się do wyższego stężenia cholesterolu ogółem oraz cholesterolu LDL, potocznie zwanego „złym” cholesterolem. Dlatego też warto zrezygnować z tłustych mięs i wędlin, tłustych produktów mlecznych, masła, śmietany i … słodyczy (cukierki, batoniki, wafelki, kruche ciastka, itp.), które również mogą zawierać znaczne ilości tłuszczów nasyconych i typu trans.

5. Zrobię cukrowy detoks

Bez węglowodanów nasz organizm nie mógłby funkcjonować. Jednak musimy pamiętać, że występują one w szerokiej gamie produktów. A w związku z tym, z jednej strony produkty nisko przetworzone (np. produkty pełnoziarniste czy warzywa) zawierają więcej węglowodanów złożonych, natomiast wysoko przetworzone dostarczają przede wszystkim cukrów prostych. Staraj się wyłączyć z diety żywność przetworzoną, taką jak ciastka, słodkie napoje i różnego rodzaju cukierki. Będzie to korzystne nie tylko dla twojej sylwetki, ale również dla całego organizmu.

6. Będę pić 2 L wody dziennie

Organizm dorosłego człowieka w około 60% składa się z wody. Prawidłowe nawodnienie organizmu ułatwia pracę serca które pompuje krew do mięśni. A dzięki temu mięsnie pracują wydajniej. Dlatego nigdy nie zapominaj o wodzie w ciągu dnia i podczas treningu.

7. Zacznę się wysypiać

Sen jest jednym z ważniejszych czynników regulujących pracę układu krążenia. Wywiera wpływ m.in. na czynność serca, śródbłonek naczyń czy procesy krzepnięcia. Badania epidemiologiczne[1] wskazują, iż zaburzenia snu polegające na np. zbyt krótkim śnie, zmianowej pracy czy bezdechu sennym mogą być związane z takimi chorobami jak nadciśnienie tętnicze czy miażdżyca. Dlatego dbaj o zdrowe serce i wysypiaj się!

8. Rzucę palenie

Nie tylko w trosce o zdrowe płuca, ale tez o serce. Z danych Śląskiego Centrum Chorób Serca[2] wynika, iż w naszym kraju aż 37% zgonów mężczyzn i 15% zgonów kobiet z powodu chorób układu sercowo-naczyniowego związanych jest z paleniem tytoniu. Dlaczego tak się dzieje? Nikotyna m. in. zwiększa ciśnienie krwi i stężenie cholesterolu LDL, a obniża cholesterol HDL.

9. Zacznę się badać

Badania kontrolne powinny być wykonywane systematycznie, gdyż wiele chorób związanych z układem krążenia przez długi czas przebiega bezobjawowo. Wysoki cholesterol nie boli, wysokie triglicerydy nie bolą, miażdżyca również! Nie czekaj na ich powikłania, systematycznie wykonuj badania kontrolne.

10. Wybiorę się do dietetyka

Jednym z najczęściej wybieranych postanowień noworocznych jest zadbanie o zdrowie, a w tym zrzucenie nadmiaru kilogramów. Jednak zamiast udać się do wykwalifikowanego dietetyka, poszukujemy informacji w Internecie czy cudownych diet w kolorowych gazetach. I niestety otrzymujemy wiele zaprzeczających sobie informacji. Skutkuje to często porażką. Nie wystawiaj swojego zdrowia na próbę, udaj się do specjalisty, który pomoże osiągnąć ci twoje cele i prawidłowo zadbać o dietę dla serca.



[1] Wolk R, Gami AS, Garcia-Touchard A, Somers VK. Sleep and cardiovascular disease. Curr Probl Cardiol. 2005, 30(12):625-62.

[2] http://www.sccs.pl

Komentarze

Dodaj komentarz Bądź pierwszy!