Wady i zalety diety niskowęglowodanowej

28.01.2016

Wady i zalety diety Low Carb - Dieta dla serca

Dieta Low Carb jest obecnie jedną z najpopularniejszych diet pomagających zrzucić zbędne kilogramy.

Dieta  pozwala nie tylko skutecznie pozbyć się tkanki tłuszczowej, ale również zwiększa poziom energii oraz korzystnie wpływa na obniżenie „złego” cholesterolu LDL. 

Na czym to polega

Dieta niskowęglowodanowa polega na obniżeniu ilości spożywanych węglowodanów do maksimum (100-150 g na dobę) oraz zwiększeniu zapotrzebowania na białka i zdrowe tłuszcze w diecie. Jednakże na zbyt duże „obcięcie” węglowodanów nie mogą sobie pozwolić osoby z chorą tarczycą, poważnymi chorobami wątroby, czy kamicą nerkową. Dlatego też warto zacząć od wykonania rutynowych badań oraz poradzić się dietetyka.

Dieta ta jest rekomendowana osobom mającym problem z podwyższonym cholesterolem, cukrzycą typu 2 oraz dbającym o zdrową dietę. Śmiało możemy wymienić szereg zalet związanych z jej stosowaniem, jednakże ma ona także swoje wady.  

Jakie są zalety stosowania diety Low Carb

  • Wpływa na obniżenie poziomu insuliny i cukru we krwi

Za podwyższenie poziomu cukru we krwi odpowiadają w głównej mierze węglowodany. Dlatego
też dieta Low Carb, pomaga utrzymać go na stałym poziomie. Unikając wysokiego stężenia glukozy, jednocześnie dbamy o utrzymanie prawidłowego poziomu insuliny, dlatego też dieta ta polecana jest osobom z cukrzycą typu 2. Ograniczenie ilości glukozy, pozwala także na zminimalizowanie ilości wolnych rodników oraz  toksyn w organizmie.

  • Wspomaga redukcję tkanki tłuszczowej oraz promuje przyrost tkanki mięśniowej

Udowodniono, że ograniczenie spożycia węglowodanów (do ok. 150 g dziennie) efektywnie obniża masę ciała oraz zapobiega utracie masy mięśniowej. Dieta niskowęglowodanowa pomaga usunąć nadmiar wody z organizmu oraz obniża poziom insuliny. Powoduje to odprowadzanie nadmiaru sodu przez nerki, co prowadzi do szybszego spadku wagi na początku stosowania diety.

  • Zmniejsza stany zapalne

Dieta bogata w cukry, tłuszcze trans, czy produkty przetworzone, powoduje stan zapalny w naszym organizmie, który może się przyczynić do chorób serca, a nawet nowotworów. Utrzymanie węglowodanów na niskim poziomie, zwiększenie kwasów Omega-3 oraz wprowadzenie zwiększonej ilości zdrowych tłuszczy w diecie pomaga hamować reakcję zapalną organizmu. 

  • Może wpływać na redukcję LDL i trójglicerydów

Wielu naukowców jest zdania, że diety oparte na ograniczonym zapotrzebowaniu na węglowodany przyczyniają się do zmniejszenia stężenia cholesterolu całkowitego, a także podwyższenia poziomu cholesterolu frakcji HDL w surowicy krwi. Spożywanie nadmiaru węglowodanów dostarczanych z codzienną dietą, odpowiada za powstawanie tzw. złego cholesterolu LDL oraz podwyższenie poziomu trójglicerydów. Co więcej, obniżając poziom trójglicerydów oraz zwiększając stężenie cholesterolu frakcji HDL dzięki stosowaniu diety Low Carb, przyczyniamy się do obniżenia ryzyka wystąpienia chorób serca.

Jakie są wady stosowania diety Low Carb

  • Na początku możemy odczuwać spadek energii

Przygoda z dietą niskowęglowodanową, odbija się na naszym samopoczuciu. W ciągu dnia może wystąpić znaczny spadek energii. Przyczyną tego stanu jest, odcięcie glukozy, która
jest podstawowym paliwem dla mózgu. Musisz dać sobie czas na przestawienie się organizmu
na czerpanie energii z tłuszczy.

  • Może przyczyniać się do zakwaszenia organizmu

Stosowanie diety Low Carb wiąże się ze spożyciem zwiększonej ilości białka oraz zdrowych tłuszczy. Produkty takie jak: jaja, mięso, sery, czy makarony przyczyniają się do zachwiania równowagi kwasowo-zasadowej organizmu. Dlatego ważne jest spożycie w każdym posiłku warzyw i owoców. Do produktów alkalizujących, które powinno się włączyć do diety możemy zaliczyć: buraki, sałatę, brokuły, pomidory, ogórki zielone.

 

 

 

Bibliografia:

  1. Blesso C.N.,Andersen C.J., Barona J., Effects of carbohydrate restriction and dietary cholesterol provided by eggs on clinical risk factors in metabolic syndrome, The Journal of Clinical Lipidology 2013. 
  2. A. Kargulewicz, Najnowsze trendy żywieniowe, Food Forumnr. 2/2015.
  3. Eric C Westman, William S Yancy, Jr., John C Mavropoulos, Megan Marquart, Jennifer R McDuffie, The effect of a low-carbohydrate, ketogenic diet versus a low-glycemic index diet on glycemic control in type 2 diabetes mellitus, Nutrition and Metabolism 2008.

Komentarze

Dodaj komentarz Bądź pierwszy!