Wskaźnik masy ciała - BMI - Jak go obliczyć?

01.03.2016

Jak obliczyć wskaźnik bmi

Wskaźnik BMI (ang. Body Mass Indeks) jest popularnym parametrem, który w łatwy sposób pokazuję, czy utrzymujemy właściwą masę ciała,  przy swoim wzroście. 

Wskaźnik BMI nie określa ilości tłuszczu w organizmie, jednak pozwala skutecznie wskazać, czy grozi Ci otyłość, nadwaga bądź niedowaga. Według WHO prawidłowa wartość BMI oscyluje pomiędzy 18,6–24,9. Podwyższona wartość BMI może być związana ze zwiększeniem ryzyka wystąpienia choroby niedokrwiennej serca, cukrzycy, czy miażdżycy.

Jak obliczyć wskaźnik BMI?

Aby obliczyć wskaźnik BMI, należy podzielić swoją wagę w kilogramach przez wzrost w metrach podniesiony do kwadratu. W przypadku kobiet, jak i mężczyzn wskaźnik oblicza się w ten sam sposób. 

BMI = masa ciała (kg) / wzrost (m)²

Przejdź do kalkulatora i oblicz swoje BMI 

Jak odczytać wyniki?

  • Niedowaga
    Jeżeli wartość wskaźnika BMI jest niższa od 18,5 oznacza to niedowagę. Konieczne jest  dożywienie organizmu. Należy skontaktować się ze specjalistą oraz zwiększyć swoją masę ciała.

  • Waga idealna
    Jeśli wartość wskaźnika BMI znajduje się w przedziale 18,5–24,9 wskazuje to na  prawidłową wagę. Staraj się utrzymać ten wynik. Wartość wskaźnik BMI w środku tego przedziału, pomoże Ci utrzymać najatrakcyjniejszą sylwetkę.

  • Nadwaga
    Przedział wartość wskaźnika BMI na poziomie 25–29,9 oznacza nadwagę. Nie świadczy to  jeszcze o otyłość, ale należy zmniejszyć masę  ciała. Jest to ważne nie tylko dla estetyki twojego wyglądu, ale przede wszystkim dla zdrowia. Powinnaś ograniczyć spożycie cukrów.  Staraj się spędzać więcej czasu w sposób aktywny.

  • Otyłość I stopnia
    Jeśli wartość wskaźnika BMI mieści się w przedziale 30–34,9 wskazuje to otyłość I stopnia. Oznacza to, że znacznie zwiększa się prawdopodobieństwo zachorowania na choroby cywilizacyjne takie jak miażdżyca, cukrzyca, bądź choroby serca. Konieczna jest wizyta u specjalisty, aby jak najszybciej zająć się problem twojej otyłości. Pamiętaj, że zdrowie jest najważniejsze.

  • Otyłość II stopnia
    Poziom wskaźnika BMI w przedziale 35-39,9 wskazuje otyłość II stopnia. Konieczne jest zredukowanie wagi. Otyłość II stopnia zwiększa ryzyko wystąpienia chorób cywilizacyjnych aż trzykrotnie.
  • Otyłość III stopnia
    Wartość wskaźnika BMI powyżej 40 to już otyłość III stopnia i zagraża ona twojemu życiu.  Jak najszybciej skontaktuj  się z lekarzem i pod jego kontrolą rozpocznij  odchudzanie. Otyłość III stopnia silnie zagraża poprawnemu funkcjonowaniu organizmu. Wizyta u lekarza konieczna jest natychmiastowo!

Ważne!

Wskaźnik BMI nie pokazuje zawartości tłuszczu w organizmie. W przypadku niektórych osób wskaźnik BMI może sugerować niewłaściwe wnioski. Osoby aktywne fizycznie, często posiadają zawyżoną wagę związaną ze zwiększoną ilością tkanki mięśniowej, a nie z ilością tłuszczu w ciele.

Nie zaleca się również stosowania wskaźnika BMI do określania wagi ciała dla dzieci do ok. 14 roku życia oraz dla kobiet w ciąży. Zamiast koncentrować się tylko na wadze powinniśmy pamiętać odpowiedniej ilości ćwiczeń fizycznych oraz o właściwej diecie. Pomoże to naszemu zdrowiu niezależnie od BMI