Zadbaj o zdrowe serce!

11.08.2015 Materiał edukacyjny Polskiego Towarzystwa Dietetyki

Zadbaj o zdrowe serce

Miażdżyca nie boli, podobnie jak wysokie stężenie cholesterolu czy triglicerydów. Dopiero powikłania miażdżycy dają niepokojące objawy. Nie czekaj na nie!

Krok 1 – badania kontrolne

Większość chorób serca przez wiele lat nie daje żadnych niepokojących objawów, dlatego powinieneś systematycznie wykonywać badania kontrolne.

Prawidłowe wartości stężenia cholesterolu we krwi powinny wynosić:
-    cholesterol całkowity < 190 mg/dl
-    cholesterol LDL < 130 mg/dl
-    cholesterol HDL > 40 mg/dl dla mężczyzn i > 50 mg/dl dla kobiet

Prawidłowe stężenie triglicerydów we krwi nie powinno przekraczać 150 mg/dl.
Kontroluj również ciśnienie tętnicze krwi (ciśnienie optymalne wynosi 120/80 mmHg).

Krok 2 – zdrowa dieta

Wysokie stężenie cholesterolu we krwi może być powodowane nieprawidłową, wysokokaloryczną dietą, bogatą w tłuszcze nasycone i typu trans oraz cholesterol pokarmowy, a ubogą w błonnik. Kontrola nad jakością i ilością spożywanego pożywienia zapewni optymalną ilość wszystkich składników odżywczych niezbędnych do utrzymania zdrowia. Od dietetyka otrzymasz wskazówki dotyczące diety korzystnej dla serca.

Krok 3 – ruch to zdrowie


Regularne ćwiczenia fizyczne pomagają nie tylko obniżyć ciśnienie tętnicze krwi oraz zmniejszyć ryzyko zawału serca i udaru mózgu, ale również doskonale wpływają na samopoczucie. Dla zdrowego serca staraj się co najmniej 30 minut dziennie poświęcić na dowolną aktywność fizyczną, która sprawia ci przyjemność. Spacer, jazda na rowerze, bieganie czy taniec – każda forma systematycznych ćwiczeń wzmocni twoje serce.

Zanim kupisz - sprawdź!

Produkty zalecane i niezlecane w dietoterapii dyslipidemi

 

Materiał edukacyjny Polskiego Towarzystwa Dietetyki