5 sposobów na wysoki poziom triglicerydów

5 sposobów na wysoki poziom triglicerydów

Zbyt wysokie stężenie triglicerydów we krwi jest dosyć powszechnie występującym zjawiskiem. Dotyczy przede wszystkim osób otyłych, z cukrzycą typu 2 oraz towarzyszy chorobom układu krążenia.

Często występuje razem z wysokim poziomem cholesterolu. Jednym z czynników predysponujących do hipertriglicerydemii jest niezdrowy styl życia, a w tym przede wszystkim nieracjonalna dieta.

Podpowiadamy, jakie zmiany powinieneś wprowadzić do swojego jadłospisu, aby skutecznie obniżyć wysoki poziom triglicerydów.

Gdzie obecne są triglicerydy (trójglicerydy)?

Poszczególne rodzaje tłuszczów różnią się składem, jednak podstawowym składnikiem spożywanych przez nas tłuszczów pokarmowych są triacylogricerole. Nazywa się je również triglicerydami lub trójglicerydami.

W takiej formie występują również w naszej krwi. Interesującym jest również fakt, że nasz organizm triglicerydy może wytwarzać z innych źródeł energii, np. węglowodanów. Jeśli do organizmu wprowadzimy zbyt dużo kalorii, zostają one zamienione na triglicerydy i zmagazynowane w tkance tłuszczowej.

Postaw na produkty bogate w omega 3

Wiele badań naukowych udowodniło, że wielonienasycone kwasy tłuszczowe z rodziny omega 3 skutecznie obniżają wysokie triglicerydy we krwi. Ich pozytywny efekt na układ krążenia zaobserwowano już w latach 70, przyglądając się diecie i stanie zdrowia grenlandzkich Eskimosów. Odkryto, że pomimo diety bogatej w cholesterol i tłuszcze zwierzęce, ich układ sercowo-naczyniowy był w bardzo dobrej kondycji. Zawdzięczali to dużej ilości spożywanych ryb i ssaków morskich, które stanowią doskonałe źródło kwasów omega 3.

Dieta dla serca powinna zawierać kwasy omega 3, które są określane są jako „niezbędne”, ponieważ człowiek nie jest w stanie wytwarzać ich w wystarczającej ilości. Dlatego też od wielu lat podkreśla się rolę, jaką pełnią w utrzymaniu właściwego stężenia lipidów we krwi oraz zaleca m.in. spożycie co najmniej 2 porcji ryb w tygodniu. Tłuszcze te występują również w olejach roślinnych (np. lnianym, rzepakowym) oraz orzechach.

 

Optima Omega 3

Zacznij cukrowy detoks

Jednym z głównych i powtarzających się zaleceń dietetycznych jest ograniczenie spożycia cukrów. Ich nadmierne spożycie łączy się nie tylko z ryzykiem otyłości czy cukrzycy typu 2, ale również wysokim stężeniem triglicerydów. Zależność tą obserwuje się szczególnie w przypadku wysokiego spożycia fruktozy – cukru prostego, często określanego jako cukier owocowy.

Bogate w fruktozę są nie tylko owoce, ale również miód i syropy fruktozowe powszechnie stosowane w przemyśle do produkcji napojów czy deserów. Dietetycy zalecają ograniczenie tych produktów w diecie, gdyż fruktoza zwiększa w wątrobie produkcję triglicerydów, co przekłada się na wysokie stężenie tych lipidów we krwi.

Cukrowy detoks a triglicerydy

Odchudź swój jadłospis

Wyniki badań pokazują, że wysokie stężenie triglicerydów często idzie w parze z niskim stężeniem dobrego cholesterolu HDL. Może to zwiększać ryzyko choroby niedokrwiennej serca. Dlatego też warto zmodyfikować swoją dietę i unikać produktów, które niekorzystnie wpływają na gospodarkę tłuszczową.

Najłatwiej rozpocząć modyfikację diety od ograniczenia spożycia tłuszczów nasyconych i typu trans. Unikaj tłuszczy pochodzenia zwierzęcego, tłustych mięs i produktów mlecznych oraz słodyczy. Wzbogać zdrową dietę w ryby, oleje roślinne, nasiona i orzechy bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe, które pomogą utrzymać lipidogram na właściwym poziomie.

Polecamy artykuł do czytania: Dieta niskocholesterolowa: jak obniżyć wysoki cholesterol?

Ryby

Kwasy tłuszczowe omega 3 zawarte w rybach są jednym z najefektywniejszych żywieniowych sposobów na wysokie stężenie triglicerydów. W przypadku znacznej hipertriglicerydemii stosuje się je nawet w dawkach farmakologicznych, w postaci kapsułek. Osoby z wysokim stężeniem triglicerydów powinny wybierać tłuste ryby morskie, takie jak np. łosoś, makrela czy śledzie.

Oleje roślinne

Badania dowiodły, że dieta bogata w jednonienasycone kwasy tłuszczowe skutecznie obniża stężenie triglicerydów. Dlatego też staraj się wybierać oleje bogate w te kwasy, np. oliwę z oliwek lub olej rzepakowy. Tłuszcze te będą doskonałym dodatkiem do sałat.

Warzywa

Warzywa bogate są w błonnik oraz zazwyczaj mają niski indeks glikemiczny. Wybieraj różne rodzaje warzyw zielonych, ogórki, cukinię, pomidory, paprykę i jedz je co najmniej 3 razy dziennie. Staraj się spożywać je na surowo.

Owoce

Osoby zmagające się z wysokim stężeniem triglicerydów powinny ograniczyć spożycie owoców zawierających znaczne ilości cukrów. Dlatego wybieraj np. grejpfruty, a unikaj winogron.

Produkty bogate w węglowodany złożone i błonnik

Węglowodany łatwo przyswajalne, czyli cukry takie jak sacharoza (popularny biały cukier) czy fruktoza (cukier występujący w owocach) przyczyniają się do wysokiego stężenia triglicerydów. To z nich w wątrobie produkowane są triglicerydy, dlatego też należy ograniczyć ich spożycie.

produkty bogate w błonnik trójglicerydy

Orzechy

Dobrym źródłem nie tylko witamin i składników mineralnych, ale także wielonienasyconych kwasów tłuszczowych są orzechy i nasiona, np. pestki dyni czy siemię lniane. Z mieszanki różnych orzechów oraz naturalnych płatków (np. owsianych) można samodzielnie skomponować pyszne płatki śniadaniowe.

Odchudzone produkty mleczne

W koszyku zakupowym osób z wysokim stężeniem trójglicerydów powinny znajdować się odtłuszczone produkty mleczne, by nie dostarczać do organizmu dodatkowych porcji tłuszczów. Należy wybierać chude sery twarogowe, odtłuszczone mleko (najlepiej 0,5%), a także kefiry, maślanki i jogurty o obniżonej zawartości tłuszczu. Warto również podkreślić, że pierwszym wyborem powinny być produkty naturalne, gdyż produkty „smakowe” często zawierają dodatek cukrów.

Dodatkowo polecamy przeczytać: Normy cholesterolu HDL, LDL i trójglicerydów

Unikaj alkoholu

Wpływ spożycia alkoholu na wysoki poziom triglicerydów jest dobrze udokumentowany. Alkohol negatywnie oddziałuje na przemiany tłuszczów zachodzące w wątrobie. Nawet już po 2-4 godzinach widoczne są zmiany w stężeniu triglicerydów we krwi po spożyciu alkoholu. Dlatego też badania biochemiczne krwi należy wykonywać co najmniej po 2 dobach od spożycia napojów alkoholowych.

Pożegnaj zbędne kilogramy

Wysokie stężenie triglicerydów często występuje u osób z nadmiarem tkanki tłuszczowej zlokalizowanej przede wszystkim w okolicy brzusznej. Dlatego też jednym z głównych zaleceń jest normalizacja masy ciała. Wprowadzając zdrową dietę, nie tylko pozbędziesz się zbędnych kilogramów, ale także obniżysz stężenie triglicerydów.

Badanie poziomu triglicerydów

Zbyt wysokim stężeniem triglicerydów obciążone są nie tylko osoby z predyspozycjami genetycznymi, ale również osoby z otyłością, z cukrzycą typu 2, z niedoczynnością tarczycy, przewlekłą chorobą nerek czy chorobami trzustki.

Do innych czynników wpływających na ich stężenie zalicza się także fakt przyjmowania leków przeciwnadciśnieniowych, a także leków moczopędnych.

Stężenie triglicerydów we krwi można zbadać podczas rutynowych badań laboratoryjnych. Należy jednak pamiętać, że krew powinna być pobrana po 12 godzinach od ostatniego posiłku, a na dwa dni przed badaniem nie można spożywać alkoholu. Oznaczenie stężenia triglicerydów jest jedną ze składowych lipidogramu, badania określającego poziom różnych lipidów we krwi: cholesterolu ogółem, cholesterolu frakcji LDL i HDL.

Co ciekawe, u osób z wysokim stężeniem triglicerydów można zaobserwować tzw. „mleczne osocze”. Kolor ten wynika z wysokiej zawartości tłuszczu we krwi. Wysokie stężenie triglicerydów może zafałszować inne wyniki badań laboratoryjnych.

Czytaj także: Zwiększone stężenie triglicerydów – jak je rozpoznać?

Jaki powinien być wynik badania?

Prawidłowe stężenie triglicerydów u zdrowych osób dorosłych nie powinno być większe niż 150 mg/dl (≥1,7 mmol/l). Osoby z wysokim stężeniem triglicerydów mają większe ryzyko chorób układu sercowo-naczyniowego. Szczególnie, kiedy występuje u nich dodatkowo niskie stężenie „dobrego” cholesterolu, czyli frakcji HDL-cholesterolu. Hipertriglicerydemia występuję również często u osób z ostrym zapaleniem trzustki. Pamiętaj, aby swoje wyniki zawsze konsultować z lekarzem, który zaproponuje skuteczną kurację zwalczającą wysokie stężenie triglicerydów.

Artykuł konsultowany przez mgr Jadwigę Przybyłowską

Mgr Jadwiga Przybyłowska, absolwentka Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka  na  SGGW w Warszawie, członkini Polskiego Towarzystwa Dietetyki. Przez kilkanaście zdobywała doświadczenie zawodowe jako Ekspert ds. Żywienia i Komunikacji  Prozdrowotnej, koordynując i tworząc projekty nagłaśniające w mediach i środowiskach opiniotwórczych  zdrowy styl życia i odżywiania.  Przez ostatnich siedem lat współpracuje z Oxford Biomedical Technologies z US laboratorium ISO-LAB w Warszawie.

Bibliografia

  1. W. Kolanowski (2007): Długołańcuchowe wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 – znaczenie zdrowotne w obniżaniu ryzyka chorób cywilizacyjnych; Bromat. Chem. Toksykol. – XL, 2007, 3, str. 229 – 237
  2. K. Lis (2009): Wpływ spożywania alkoholu etylowego na wyniki badań laboratoryjnych; Alkoholizm i Narkomania 2009, Tom 22: nr 1, 65-73
  3. Europejskie wytyczne dotyczące zapobiegania chorobom serca i naczyń w praktyce klinicznej na 2012 rok. Kardiologia Polska 2012; 70 (supl. I)
  4. Wytyczne ESC/EAS dotyczące postępowania w dyslipidemiach. Kardiologia Polska 2011; 69, supl. IV: 143–200
  5. Cybulska B., Szostak W.B., Kłosiewicz-Latoszek L.: Zapobieganie chorobom układu krążenia. [W:] Interna Szczeklika. Podręcznik chorób wewnętrznych. Medycyna Praktyczna, Kraków 2012: 149-161.
  6. Jarosz M. (red (2010)): Praktyczny podręcznik dietetyki, Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa