7 prawd o cholesterolu

7 prawd o cholesterolu

O cholesterolu bardzo często mówi się w złym kontekście, obarczając go winą za miażdżycę i inne choroby układu krążenia. Tymczasem jest to związek, bez którego prawidłowe funkcjonowanie ludzkiego organizmu byłoby niemożliwe. Oto kilka prawd o cholesterolu, które warto znać.

Cholesterol jest Ci potrzebny do życia

Cholesterol to związek chemiczny, bez którego organizm nie może funkcjonować. Obecność tej substancji w błonach komórkowych jest jedną z charakterystycznych cech królestwa zwierząt. Cholesterol jest podstawowym składnikiem do syntezy hormonów sterydowych, kwasu żółciowego i wielu innych niezbędnych do życia substancji.

Podwyższony poziom LDL może prowadzić do chorób serca

Długotrwały, podwyższony poziom lipoprotein niskiej gęstości (cholesterol LDL) we krwi może być przyczyną poważnych chorób układu krążenia. Stan taki prowadzi do miażdżycy, wskutek której ściany tętnic tracą swą elastyczność w procesie wapnienia – w mikropęknięciach na ich powierzchni gromadzą się związki tłuszczowe oraz wapniowe, stopniowo zmniejszając światło tętnicy. Jeśli ma to miejsce w obrębie tętnic wieńcowych, to w przyszłości może skutkować zawałem.

Sterole roślinne pomagają obniżać cholesterol

Jeśli masz problemy z wysokim poziomem cholesterolu we krwi, to warto pomyśleć o odpowiedniej diecie. Dobrym pomysłem będzie włączenie do jadłospisu steroli roślinnych, których działanie obniżające cholesterol zostało udowodnione. Badania pokazują, że spożywanie steroli roślinnych w ilości 2-3 gramów dziennie, obniża cholesterol o 7-12% w ciągu 2-3 tygodni stosowania.

Rodzaj tłuszczu ma znaczenie

Nieprawdą jest, że wszystkie tłuszcze są szkodliwe dla Twojego organizmu. W walce z wysokim poziomem cholesterolu we krwi warto wybierać przede wszystkim zdrowe tłuszcze nienasycone, bogate w kwasy tłuszczowe omega 3 i 6. Nieocenionym źródłem takowych będą np. tłuste ryby morskie, oleje roślinne lub orzechy.

Warto przy tym w miarę możliwości unikać spożywania nasyconych kwasów tłuszczowych, które obficie występują np. w mięsie czerwonym, śmietanie, smalcu, żółtych serach lub pełnotłustym mleku. To samo dotyczy kwasów tłuszczowych trans, obecnych głównie w półsyntetycznych, stałych tłuszczach roślinnych – maśle roślinnym i margarynie.

Polecamy artykuł do czytania: Jak kontrolować poziom cholesterolu we krwi?

Chcesz obniżyć cholesterol? Ruszaj się

Unormowana masa ciała i regularna aktywność fizyczna to doskonały sposób, aby obniżyć poziom cholesterolu we krwi. W trakcie wysiłku bowiem organizm zużywa znacznie więcej energii, która pochodzi ze spalania trójglicerydów – związków, których deficyt wpływa na zmniejszenie produkcji cholesterolu endogennego.

Optima Cardio

Podwyższony poziom cholesterolu ciężko zauważyć

Podwyższony poziom cholesterolu praktycznie nie powoduje żadnych, widocznych objawów. Przy naprawdę wysokim stężeniu we krwi mogą pojawić się złogi cholesterolu w okolicach powiek w postaci podskórnych grudek o żółtawej barwie. Najczęściej jednak hipercholesterolemia objawia się wówczas, kiedy zaczynają się poważne problemy ze zdrowiem, jak na przykład miażdżyca.

Warto się regularnie badać

Właśnie ze względu na brak jakichkolwiek objawów „ostrzegawczych”, jedynym skutecznym sposobem na to, aby wykazać zbyt wysoki poziom cholesterolu we krwi, są regularne badania. W przypadku osób, które ukończyły 20 lat i nigdy nie miały problemów z wysokim cholesterolem, specjaliści zalecają badania co pięć lat. Lipidogram przynajmniej raz w roku powinny natomiast wykonywać osoby, u których stwierdzono hipercholesterolemię.

[1]Na podstawie Rozporządzenia Komisji UE NR 686/2014 z dnia 20 czerwca 2014 r.

Artykuł konsultowany przez mgr Jadwigę Przybyłowską

Mgr Jadwiga Przybyłowska, absolwentka Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka  na  SGGW w Warszawie, członkini Polskiego Towarzystwa Dietetyki. Przez kilkanaście zdobywała doświadczenie zawodowe jako Ekspert ds. Żywienia i Komunikacji  Prozdrowotnej, koordynując i tworząc projekty nagłaśniające w mediach i środowiskach opiniotwórczych  zdrowy styl życia i odżywiania.  Przez ostatnich siedem lat współpracuje z Oxford Biomedical Technologies z US laboratorium ISO-LAB w Warszawie.