Zwiększone stężenie triglicerydów – jak je rozpoznać?

Zwiększone stężenie triglicerydów - jak je rozpoznać?

 

Badania pokazują, że stężenie triglicerydów ponad normę, czyli ponad 150 mg/dl (1,7 mmol/l) występuje u około 1/3 dorosłych. Dlatego warto zapoznać się z przyczynami tego zaburzenia, aby zminimalizować to ryzyko.

 

Wysokie stężenie triglicerydów nie boli

Podwyższone stężenie triglicerydów nie daje charakterystycznych objawów, podobnie jak wysokie stężenie cholesterolu całkowitego, czy „złego” cholesterolu. Może ono być obecne kilka lat bez zauważalnych negatywnych skutków. Dlatego w trosce o zdrowie warto wykonywać badania rutynowe, które ocenią nasz stan zdrowia.

Za dużo kilogramów?

Otyłość i nadwaga często związane są z wysokim stężeniem triglicerydów. Szczególnie tkanka tłuszczowa zlokalizowana w okolicy brzusznej odgrywa znaczącą rolę w rozwoju chorób układu serca i naczyń.

Często z otyłością brzuszną w parze idzie również hiperinsulinemia, czyli wytwarzanie dużej ilości insuliny. Jest to zjawisko niekorzystne, ponieważ zwiększona ilość krążącej we krwi insuliny pobudza produkcję tłuszczu w wątrobie. Skutkiem tego jest zwiększone stężenie triglicerydów, a także cholesterolu we krwi.

Dlatego też warto podjąć działania zmierzające do uzyskania zauważalnych efektów. Obniżenie wagi o 10 kg powoduje nie tylko znaczne obniżenie stężenia triglicerydów ale również złego cholesterolu Warto podkreślić, że redukcja masy ciała powoduje dodatkowo wzrost stężenia „dobrego” cholesterolu HDL

Nie takie słodkie życie

Jadasz dużo słodkości? Możesz być zagrożony wysokim stężeniem triglicerydów. Dieta bogata w węglowodany rafinowane, czyli w słodycze, ciastka i słodkie napoje jest jednym z czynników ryzyka wysokiego stężenia triglicerydów. Cukry łatwo przyswajalne powodują wzrost oporności na działanie insuliny i obniżają stężenie „dobrego” cholesterolu.

Mało „dobrego” cholesterolu

W blisko 60% przypadków wysokie stężenie triglicerydów występuje jednocześnie ze zbyt niskim poziomem „dobrego” cholesterolu we krwi. Co więcej, zaburzenia te mają silny związek z powstawaniem miażdżycy. Dlatego tez należy dążyć do tego, aby stężenie cholesterolu frakcji HDL było jak największe. Pamiętaj o tym wykonując oznaczenie cholesterolu. Badaj nie tylko cholesterol całkowity, ale również jego frakcje: HDL i LDL.

Alkohol podwyższa stężenie triglicerydów

Już po kilku godzinach od spożycia alkoholu można zaobserwować znaczne podwyższenie stężenia triglicerydów. Dlatego też napoje alkoholowe powinny być spożywane jak najrzadziej.

Czas wolny upływa na kanapie, a triglicerydy rosną

Wiele badań udowodniło pozytywny wpływ codziennej aktywności fizycznej na zmniejszenie ryzyka chorób układu krążenia. Jednym z efektów systematycznych ćwiczeń jest obniżenie stężenia triglicerydów, które podczas aktywności stanowią energię dla mięśni. Jeśli rzadko uprawiasz sport, a dodatkowo zmagasz się z kilkoma zbędnymi kilogramami, warto sprawdzić, czy poziom triglicerydów jest na właściwym poziomie.

 

 

 

Bibliografia:

  1. Europejskie wytyczne dotyczące zapobiegania chorobom serca i naczyń w praktyce klinicznej na 2012 rok. Kardiologia Polska 2012; 70 (supl. I)
  2. Wytyczne ESC/EAS dotyczące postępowania w dyslipidemiach. Kardiologia Polska 2011; 69, supl. IV: 143–200
  3. Jarosz M. (red (2010)): Praktyczny podręcznik dietetyki, Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa