W nowym roku wybieram wodę! Dlaczego nawodnienie organizmu jest ważne?

Dlaczego nawodnienie organizmu jest ważne?

Nasze serce w 73% składa się z wody. Aby organizm był prawidłowo nawodniony niezbędne jest spożycie wody w ilości 2 l w przypadku kobiet i 2,5 l w przypadku mężczyzn. 20-30% tej ilości dostarczamy z pożywieniem, pozostałą część powinny stanowić płyny.

Czy spożywasz wystarczającą ilość wody? Jeśli nie, podejmij wyzwanie i postaraj się, aby to postanowienie noworoczne towarzyszyło ci każdego dnia Nowego Roku.

Dlaczego woda jest ważna?

Bez jedzenia jesteśmy w stanie przeżyć kilka tygodni, natomiast bez wody tylko kilka dni. Nasz organizm nie posiada dużego zapasu płynów, dlatego musimy je systematycznie uzupełniać. Woda jest składnikiem każdej komórki i tkanki naszego ciała. Jest niezbędna do przebiegu różnych procesów fizjologicznych, bierze udział w transporcie substancji i usuwaniu produktów przemiany materii.

Symptomy już przy ubytku 1% wody

Łagodne odwodnienie organizmu zauważamy już po ubytku 1-2% wody. Zaobserwujemy nie tylko mniejszą wydajność fizyczną, ale również psychiczną. Towarzyszyć temu będzie nie tylko wzmożone pragnienie, ale również ból głowy i osłabiona koncentracja. Warto podkreślić, że jest to bardzo niewielki ubytek!

Czytaj także: Zdrowa dieta – Jakie napoje wybrać?
Optima Cardio

Skutki odwodnienia

Badania naukowe[1] pokazują, że odwodnienie organizmu może być związane z rozwojem wielu chorób. Wykazano, iż prawidłowy stan nawodnienia w dużym stopniu może zmniejszać m.in. ryzyko kamicy moczowej czy zaparć. Jednak dane wskazują również, że chroniczne odwodnienie na średnim poziomie może być związane ze zwiększonym ryzykiem nadciśnienia tętniczego, epizodów choroby niedokrwiennej serca, żylnej choroby zakrzepowo-zatorowej czy udaru mózgu.

Jakie napoje powinny się znaleźć w diecie dla serca?

Woda zawsze będzie najlepszym wyborem. Jednak większość osób wybiera różnorodne napoje o charakterystycznym smaku. Część z nich, jak np. zielona herbata także będzie wartościowym napojem. Podobnie odtłuszczone mleko. Jednak znaczna część spożywanych słodzonych napojów ma niską wartość odżywczą, a wysoką wartość energetyczną,co nie stanowi dobrego wyboru w trosce o zdrowe serce.

Nie należy zapominać, że nadmierna konsumpcja słodkich, kalorycznych napojów może przyczyniać się do nadwagi i otyłości, a te z kolei mogą wiązać się z chorobami układu krążenia i zaburzeniem przemian lipidowych[2]. W poniższej tabeli zestawiono kilka rodzajów napojów wraz z ich wartością energetyczną. W codziennej diecie najczęściej wybieraj te oznaczone na zielono. Żółte spożywaj okazjonalnie, natomiast czerwone postaraj się całkowicie wykluczyć z diety.


[1] B. Benelam and L. Wyness, Hydration and health: a review, Journal compilation 2010 British Nutrition Foundation Nutrition Bulletin, 35, 3–25; Manz F & Wentz A (2005a) The importance of good hydration for the prevention of chronic diseases. Nutrition Reviews 63 (Part II): S2–5

[2] Helm L, Macdonald IA. Impact of beverage intake on metabolic and cardiovascular health. Nutr Rev. 2015 Sep;73 Suppl 2:120-9.

Artykuł konsultowany przez mgr Jadwigę Przybyłowską

Mgr Jadwiga Przybyłowska, absolwentka Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka  na  SGGW w Warszawie, członkini Polskiego Towarzystwa Dietetyki. Przez kilkanaście zdobywała doświadczenie zawodowe jako Ekspert ds. Żywienia i Komunikacji  Prozdrowotnej, koordynując i tworząc projekty nagłaśniające w mediach i środowiskach opiniotwórczych  zdrowy styl życia i odżywiania.  Przez ostatnich siedem lat współpracuje z Oxford Biomedical Technologies z US laboratorium ISO-LAB w Warszawie.