Zdrowa dieta – Jakie napoje wybrać?

Zdrowa dieta - Jakie napoje wybrać?

W początkowym okresie historii ludzkości woda była jedynym napojem gaszącym pragnienie. Następnym płynem włączonym do diety było mleko. Wino i piwo, a także kawa oraz herbata również były już spożywane w dawnych czasach.

Wraz z rozwojem przemysłu spożywczego na stole pojawiły się różnego rodzaju słodkie napoje. Wniosły one do diety nie tylko zbędne kalorie, ale również węglowodany proste, których nadmiar negatywnie wpływa na zdrowie człowieka. Jakie napoje są najbardziej przyjazne sercu?

Bez wody nie ma życia

Prawidłowo przebiegające procesy życiowe wymagają dostarczenia 1 ml wody na każdą
1 kcal wytworzonej energii. Jest to podstawowy element budulcowy i funkcjonalny każdego żywego organizmu. Stanowi główny składnik płynów fizjologicznych. Zapewnia rozpuszczanie i transport różnych substancji odżywczych, umożliwia także eliminację szkodliwych produktów przemiany materii.

W jaki sposób napoje inne niż woda mogą zwiększać ryzyko chorób serca?

Napoje w zależności od składników, których dostarczają, mogą rozmaicie wpływać na układ krążenia. Podejrzewa się kilka mechanizmów. Na przykład napoje będące źródłem kofeiny mogą mieć łagodne działanie moczopędne, co może zwiększyć lepkość krwi.

Napoje energetyczne oraz z dużą zawartością cukru również przyczyniać się mogą do zwiększenia lepkości krwi. Co więcej, częste picie dużej ilości płynów zawierających znaczną ilość cukrów prostych (fruktozy i glukozy) może zwiększać stężenie triglicerydów we krwi, które są niezależnym czynnikiem ryzyka choroby wieńcowej serca.

Podstawą nawodnienia powinna być woda

Z uwagi na powyższe aspekty napojem, który powinien stanowić podstawę nawodnienia organizmu jest woda. Zaleca się, aby dorosły człowiek wypijał minimum 1,5 l wody w ciągu dnia. Ilość tą należy zmodyfikować w zależności od stanu zdrowia, wieku, aktywności fizycznej czy temperatury powietrza.

Polecamy artykuł do czytania: Dlaczego nawodnienie organizmu jest ważne?

Kawa i herbata – tak czy nie?

Wiele badań poświęcono na określenie związku pomiędzy spożyciem kawy i herbaty, a ryzykiem chorób układu krążenia. W przypadku herbaty, zarówno czarnej jak i zielonej, wyniki wskazują, iż systematyczne spożywanie tego napoju może zmniejszać ryzyko choroby niedokrwiennej serca nawet o 20% lub wykazywać działanie obojętne.

Ciągły spór istnieje na temat wpływu kawy na ryzyko sercowo-naczyniowe. Istnieją obawy, iż wysokie spożycie kofeiny może wiązać się z podwyższonym stężeniem cholesterolu, nadciśnieniem i zwiększeniem ryzyka zawału serca. Dlatego też zaleca się, by nie spożywać więcej niż 3 filiżanek kawy dziennie.

Czytaj także: Dieta DASH – zdrowa dieta dla serca
Optima Cardio Potas +

Ostrożnie z sokami owocowymi

Soki owocowe prócz tego, że mogą być źródłem cennych witamin, związków mineralnych i przeciwutleniaczy, zazwyczaj zawierają znaczne ilości cukrów prostych. Dlatego też zaleca się, aby w ciągu dnia wypijać maksymalnie 1 szklankę soku, najlepiej świeżo wyciskanego bez żadnych dodatków, a szczególnie cukru.

Unikaj słodzonych napojów gazowanych i niegazowanych

Słodkie napoje, zarówno gazowane, jak i niegazowane, a także napoje energetyzujące są źródłem zbędnych kalorii i cukrów prostych. Ich częste spożycie może zwiększać stężenie triglicerydów we krwi. Poza tym spożyciu tego typu napojów często towarzyszą posiłki bogate w tłuszcze nasycone i typu trans. Konsekwencją takich wyborów żywieniowych mogą być zaburzenia lipidowe, nie tylko wzrost stężenie triglicerydów, ale również złej frakcji cholesterolu LDL, co zwiększa ryzyko chorób serca i naczyń.

Przeczytaj koniecznie: Dieta niskocholesterolowa: jak obniżyć wysoki cholesterol?

Czy ograniczenie słodkich napojów daje efekty?

Ponad 96% uczestników programu „1000 wizyt dla serca”, którzy po 3-4 tygodniach stosowania zbilansowanej diety wzbogaconej w sterole roślinne obniżyli cholesterol średnio o piło codziennie wodę. 86% pacjentów całkowicie wykluczyło z diety słodkie napoje.