10 mitów o cholesterolu

10 mitów o cholesterolu

Czy cholesterol szkodzi, i to w każdych ilościach? Czy jest główną przyczyną zawałów serca? Czy zagraża tylko starszym i otyłym? Czy jedynie leki są w stanie obniżyć poziom „złego” cholesterolu? Czy dieta pozwala obniżyć cholesterol? Ile prawdy kryje się w obiegowych twierdzeniach na temat cholesterolu?

Mit 1. Cholesterol to samo zło

Nieprawda. Zła jest tylko frakcja LDL („zły” cholesterol) i tylko wtedy, gdy jej stężenie we krwi przekracza normy. Jeśli jest jej za dużo, odkłada się w tętnicach, zawężając ich światło, co utrudnia przepływ krwi i zakłóca dostawy tlenu i substancji energetycznych do serca. Frakcja HDL nazywana jest „dobrym” cholesterolem, bo chroni układ krążenia przed zmianami miażdżycowymi i powinniśmy mieć jej we krwi jak najwięcej.

Czytaj także: Jak zwiększyć poziom cholesterolu HDL?

Mit 2. Cholesterol nie jest nam potrzebny

Jest nam bardzo potrzebny, m.in. do budowy błon komórkowych, produkcji hormonów i kwasów żółciowych, syntetyzowania witaminy D. Cholesterol jest niezbędny do życia, nie powinien tylko przekraczać zalecanych norm.

Mit 3. Szczupła sylwetka = cholesterol w normie

Niekoniecznie. Smukła sylwetka nie wyklucza podwyższonego cholesterolu, jego poziom zależy bowiem od składu jakościowego pożywienia, a nie liczby kalorii. Osoba szczupła, której rodzice zachorowali na miażdżycę w młodym wieku, również może mieć problemy z podwyższonym poziomem cholesterolu.

Dodatkowo polecamy przeczytać: Objawy podwyższonego poziomu cholesterolu LDL we krwi

Mit 4. Wystarczy badać ogólne stężenie cholesterolu

Nie, dużo ważniejsza jest proporcja pomiędzy frakcjami HDL i LDL; stężenie cholesterolu całkowitego może być w normie, a my możemy być zagrożeni miażdżycą przez wysoki poziom „złego” cholesterolu (LDL).

Mit 5. Trzeba zrezygnować z jedzenia tłuszczów

Nie można wyeliminować wszystkich tłuszczów z diety, powinno się jednak częściej sięgać po tłuszcze roślinne. Zdrowych tłuszczów szukać należy w np. w rybach, olejach roślinnych, orzechach.

Czytaj koniecznie: Dobre tłuszcze to dobry cholesterol?

Mit 6. Alkohol obniża cholesterol

To prawda, ale tylko w bardzo małych ilościach (100 ml na dobę) i tylko czerwone wino, poza tym alkohol ma poważny skutek uboczny – bardzo szkodzi wątrobie. Spożywanie nadmiernych ilości alkoholu zwiększa zagrożenie rozwinięcia się chorób układu krążenia.

Mit 7. Cholesterol to choroba

Cholesterol to związek chemiczny. Nie jest chorobą, może tylko zaliczać się do czynników chorobotwórczych. Jego obecność w ludzkim organizmie jest naturalna.

Więcej czytaj w artykule: Wartości cholesterolu u zdrowego człowieka

Mit 8. Cały cholesterol dostarczamy w jedzeniu

W rzeczywistości większość potrzebnego cholesterolu organizm wytwarza sam, jedynie około 20–40% dostarczane jest z pożywieniem.
Optima Cardio

Mit 9. Wysoki cholesterol mają tylko starsze osoby

Nieprawda, podwyższony cholesterol można mieć już w wieku 20–30 lat, zdarzają się nawet przypadki hipercholesterolemii u małych dzieci.

Mit 10. Cholesterol można obniżyć tylko lekami

Leki to ostateczność. Zanim konieczna będzie farmakoterapia zalecana jest zmiana stylu życia na zdrowszy: wprowadzenie urozmaiconej, zbilansowanej diety, ze szczególnym uwzględnieniem produktów zawierających sterole roślinne, rzucenie palenia oraz rozpoczęcie lub zintensyfikowanie aktywności fizycznej.

Artykuł konsultowany przez mgr Jadwigę Przybyłowską

Mgr Jadwiga Przybyłowska, absolwentka Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka  na  SGGW w Warszawie, członkini Polskiego Towarzystwa Dietetyki. Przez kilkanaście zdobywała doświadczenie zawodowe jako Ekspert ds. Żywienia i Komunikacji  Prozdrowotnej, koordynując i tworząc projekty nagłaśniające w mediach i środowiskach opiniotwórczych  zdrowy styl życia i odżywiania.  Przez ostatnich siedem lat współpracuje z Oxford Biomedical Technologies z US laboratorium ISO-LAB w Warszawie.