Detoks w 5 krokach – zadbaj o serce po świętach

Detoks w 5 krokach

Nieodłącznym elementem Świąt Bożego Narodzenia są spotkania rodzinne przy stole uginającym się od jedzenia. Nasza zdrowa dieta jest w tym okresie zagrożona.

Każdy posiłek jest obfity, a zgodnie z tradycją na wigilijnej kolacji należy spróbować 12 potraw. Często posiłki są tak obfite, że spożywamy znacznie więcej kalorii niż potrzebuje nasz organizm, czego skutkiem jest nierzadko dodatkowy kilogram na wadze.

Dlaczego po Świętach jesteśmy zmęczeni?

Dorosły człowiek, nie uprawiający systematycznie sportu, potrzebuje około 2000 kcal na dobę. Podczas Świąt taką ilość kalorii często dostarczają już tylko 2 posiłki. Obiad, na który składa się smażone, panierowane mięso, pieczone ziemniaki i surówka, suto skropiona tłustym sosem majonezowym, może dostarczać nawet 800 kcal. Jeśli doliczymy do niego deser i kilka lampek wina „na lepsze trawienie”, kaloryczność może sięgnąć nawet do 1500 kcal.

Nasz organizm nagle jest wystawiony na ciężką próbę. Musi wszystko strawić. Niestety nie pomagamy mu w tym, jeśli nie odchodzimy od stołu. Trzeciego dnia świąt jesteśmy już zmęczeni, apatyczni, czujemy się pełni i niestety najchętniej leżymy na kanapie…

Krok 1 – dotleń organizm i serce

Nie rezygnuj w czasie świąt z aktywności fizycznej. Po każdym obfitym posiłku wyjdź na spacer. Dzięki aktywności spalisz nie tylko nadmiar kalorii, ale również pobudzisz krążenie, dotlenisz serce. Poprawi Ci się humor, pozbędziesz się uczucia ciężkości w nadbrzuszu.

Po świętach może być trudno od razu wybrać się na siłownię i intensywnie ćwiczyć, dlatego również warto wybrać spacer lub inną aktywność na świeżym powietrzu.

Krok 2 – zrezygnuj z obfitych kolacji

Staraj się, aby posiłki wieczorne nie były obfite i tłuste. Przestrzegaj zdrowej diety. Wybieraj kolorowe sałatki warzywne z lekkimi dressingami. Doskonałe będą również koktajle warzywno-owocowe, które możesz wzbogacić przyprawami wspomagającymi metabolizm, np. imbirem lub chili.

Czytaj dodatkowo: Niacyna – ważna witamina na zdrowotnej mapie

Krok 3 – dzień rozpocznij szklanką wody

Podczas świąt dużo jemy, często niedostatecznie jednak nawadniamy organizm. Starajmy się uzupełnić niedobór wody od razu po świętach. Do szklanki wody można dodać plaster cytryny lub imbir, doskonale rozgrzeje organizm w zimowy poranek i pobudzi metabolizm. Nasz organizm w około 60% składa się z wody, nie zapominajmy o niej. To dzięki niej pozbywamy się z organizmu wszystkich toksycznych substancji.

Krok 4 – postaw na lekką kuchnię

Nie tylko serce, ale cały organizm będzie Ci wdzięczny za odstawienie wszelkich potraw smażonych.  Chrupiąca skórka, tak smakowita, jest niestety ciężkostrawna. Pozwól odpocząć swojej wątrobie. Zdrowa dieta może towarzyszyć ci również w trackie świątecznego okresu – do sałatki zamiast majonezu użyj jogurtu naturalnego, zaś smażoną rybę zamień na rybę gotowaną na parze.

Krok 5 – pozwól zregenerować się wątrobie

Po kilku dniach diety obfitującej w duże ilości mięsa i słodkości , daj swojej wątrobie czas na regenerację. Jest to narząd, który wykonuje największą pracę podczas świątecznej uczty. Wątroba doskonale samodzielnie radzi sobie z usuwaniem niepotrzebnych związków z organizmu. Nie potrzebuje dodatkowych wspomagaczy, jednak pamiętaj, że każdy narząd ma określoną wydolność. Musi mieć czas na uporanie się z dużą ilością tłuszczu i cholesterolu, które w nadmiarze nie sprzyjają zdrowiu serca.

Polecamy również do czytania: Dieta niskocholesterolowa: jak obniżyć wysoki cholesterol?

Nic nie zastąpi zdrowego rozsądku

Lepiej zapobiegać niż leczyć. Dlatego staraj się nie przejadać. Próbuj wszystkiego, jednak w niewielkiej ilości. Niech to będą również święta dla Twojego serca.

Artykuł konsultowany przez mgr Jadwigę Przybyłowską

Mgr Jadwiga Przybyłowska, absolwentka Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka  na  SGGW w Warszawie, członkini Polskiego Towarzystwa Dietetyki. Przez kilkanaście zdobywała doświadczenie zawodowe jako Ekspert ds. Żywienia i Komunikacji  Prozdrowotnej, koordynując i tworząc projekty nagłaśniające w mediach i środowiskach opiniotwórczych  zdrowy styl życia i odżywiania.  Przez ostatnich siedem lat współpracuje z Oxford Biomedical Technologies z US laboratorium ISO-LAB w Warszawie.