Dlaczego należy spożywać mniej cukru i soli?

Rafinowany cukier biały, a także syrop glukozowy czy glukozowo-fruktozowy, szeroko stosowane w przemyśle spożywczym, są najmniej korzystne dla twojego zdrowia. Ich nadmiar sprzyja nadwadze, cukrzycy oraz podnosi stężenie triglicerydów we krwi. Staraj się ograniczyć ich spożycie.

Główne źródło cukru w diecie to nie tylko słodycze, ale również słodkie napoje czy dosładzane produkty mleczne. Szklanka gazowanego napoju może zawierać nawet 5 łyżeczek cukru. Sprawdź również etykietę smakowych płatków śniadaniowych i pełnoziarnistych ciasteczek. Często, na drugim miejscu składu recepturowego widnieje cukier.

Czytaj także: Słodycze a choroby serca

Ograniczenie spożycia soli kuchennej do 5 g/dobę zaleca się od wielu lat, jednak statystyczny Polak zjada jej 2-3 razy więcej. Nadmierna konsumpcja soli może przyczyniać się do rozwoju wielu chorób: nadciśnienia tętniczego, zawału serca, udaru mózgu, a nawet raka żołądka.
Optima DHA
Unikaj słonych przekąsek, takich jak solone orzeszki, krakersy czy paluszki oraz kiszonych i konserwowych warzyw. Ogórki kwaszone mogą zawierać nawet 70 razy więcej sodu niż ogórki świeże. Sery żółte, wędliny oraz ryby wędzone także zawierają dużo soli. Stopniowo ograniczaj dosalanie potraw. Zastąp sól kuchenną solą potasową, ulubionymi przyprawami, suszonymi lub świeżymi ziołami.

Polecamy również do czytania: Czy syrop glukozowo-fruktozowy ma szkodliwy wpływ na nasze zdrowie?

Artykuł konsultowany przez mgr Jadwigę Przybyłowską

Mgr Jadwiga Przybyłowska, absolwentka Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka  na  SGGW w Warszawie, członkini Polskiego Towarzystwa Dietetyki. Przez kilkanaście zdobywała doświadczenie zawodowe jako Ekspert ds. Żywienia i Komunikacji  Prozdrowotnej, koordynując i tworząc projekty nagłaśniające w mediach i środowiskach opiniotwórczych  zdrowy styl życia i odżywiania.  Przez ostatnich siedem lat współpracuje z Oxford Biomedical Technologies z US laboratorium ISO-LAB w Warszawie.