Sprawdź, jak podwyższyć stężenie dobrego cholesterolu HDL

Sprawdź, jak podwyższyć stężenie dobrego cholesterolu HDL

 

Głównym zadaniem cholesterolu HDL, czyli „dobrego” cholesterolu jest odbieranie nadmiaru cholesterolu z komórek i przenoszenie go do wątroby, gdzie jest dalej metabolizowany. Jego wysokie stężenie chroni organizm przed miażdżycą. Wprowadzając kilka prostych modyfikacji w swoim stylu życia możesz zadbać o to, by stężenie „dobrego” cholesterolu było na odpowiednim poziomie.

 

Terapeutyczny styl życia, czyli jaki?

Pierwszym i podstawowym krokiem w leczeniu zaburzeń lipidowych jest zmiana sposobu żywienia oraz zwiększenie aktywności fizycznej. Zmiana swoich codziennych nawyków
i zwyczajów jest nieodzownym i skutecznym sposobem na podwyższenie stężenia cholesterolu HDL nawet o kilkanaście procent (Rysunek 1).

Wprowadź kilka zmian w diecie

Dieta sprzyjająca utrzymaniu stężenia lipidów we krwi na właściwym poziomie powinna opierać się na żywności nieprzetworzonej. Tłuszcze zwierzęce zamień na roślinne. Spożywaj chude mięso i odtłuszczone produkty mleczne. Do każdego posiłku dodawaj warzywa lub owoce. Wybieraj pełnoziarniste produkty zbożowe, płatki i grube kasze, a także orzechy i nasiona. Wiele przydatnych wskazówek kulinarnych i prozdrowotnych przepisów na pyszne dania zdrowe dla serca odnajdziesz w dziale „Przepisy”.

Pożegnaj zbędne kilogramy

Utrata nadprogramowych kilogramów nie tylko poprawi Twoje samopoczucie, ale również poprawi profil lipidowy. Naukowcy udowodnili, iż u osób otyłych podejmujących leczenie, na każdy utracony kilogram przypada wzrost stężenia „dobrego” cholesterolu o około 0,35mg/dl. Staraj się utrzymywać wskaźnik BMI poniżej 25 kg/m2. Pamiętaj, że najzdrowszy sposób odchudzania, to spadek wagi o około 2 kg w ciągu miesiąca. Zamiast stosować diety z kolorowych czasopism udaj się do dietetyka, który indywidualnie dobierze Ci dietę bez uszczerbku dla zdrowia.

Alkohol raczej okazjonalnie i w umiarze

Badania pokazują, że spożywanie niewielkich ilości alkoholu, np. w postaci czerwonego wytrawnego wina, może pozytywnie wpływać na stężenie HDL cholesterolu. Jednak należy pamiętać, że napojów alkoholowych bezwzględnie powinny unikać osoby z wysokim stężeniem triglicerydów. Alkohol zostawmy na specjalne okazje.

Rzucenie palenia zwiększa stężenie „dobrego” cholesterolu

Jeśli masz niskie stężenie cholesterolu HDL i palisz tytoń lub często przebywasz wśród palaczy, postaraj się jak najbardziej zminimalizować narażenie na toksyczny dym tytoniowy. Zaprzestanie palenia może zwiększyć stężenie „dobrego” cholesterolu nawet o 4 mg/dl!

Aktywność fizyczna: 5 x 30

30 minut treningu 5 razy w tygodniu – to kolejny sposób na podwyższenie poziomu „dobrego” cholesterolu o kilka procent. Staraj się systematycznie uprawiać sport, nie tylko dla zdrowego serca, ale też dla poprawy samopoczucia. Regularny trening przynosi zauważalne efekty w wynikach badań już po 2 miesiącach!

 

 

 

 

Bibliografia:

  1. Wytyczne ESC/EAS dotyczące postępowania w dyslipidemiach. Kardiologia Polska 2011; 69, supl. IV: 143–200
  2. Europejskie wytyczne dotyczące zapobiegania chorobom serca i naczyń w praktyce klinicznej na 2012 rok. Kardiologia Polska 2012; 70 (supl. I)
  3. Singh I., Shishehbor M., Ansell B. High-density lipoprotein as a therapeutic target — a systematic review. JAMA 2007; 298: 786–798