Jakie pokarmy poprawiają nastrój?

Jakie pokarmy poprawiają nastrój?

 

Jak powszechnie wiadomo, dietą można kontrolować zdrowie, kondycję fizyczną, a nawet wygląd zewnętrzny. Co jeszcze ciekawe, uwzględniając w jadłospisie odpowiednie produkty, możemy wpływać również na codzienne samopoczucie. Które pokarmy poprawiają nam nastrój?

 

1. Orzechy brazylijskie

Jeden z najbardziej smacznych rodzajów orzechów, zawierający ogromną porcję selenu – największą w roślinnym świecie. Uważa się, że już trzy orzechy brazylijskie dziennie zaspokoją zapotrzebowanie organizmu na ten pierwiastek. Pełni on w organizmie wiele ważnych funkcji: odpowiada za prawidłowe działanie peroksydazy glutationowej (enzymu, którego aktywność związana jest z powstawaniem blaszki miażdżycowej), a także za dobry humor. Niedobór  selenu wywołuje bowiem uczucie niepokoju, irytacji, zmęczenia i może przyczyniać się do depresji.

2. Czekolada

Chyba najbardziej oczywisty produkt w całym zestawieniu; do jej „dobroczynnych” właściwości chyba nikogo nie trzeba przekonywać. Warto jednak wiedzieć, że najlepszy wpływ na nasz nastrój ma czekolada gorzka, z możliwie jak największą ilością kakao. Taki smakołyk zawiera bowiem duże ilości anandamidu – naturalnego neuroprzekaźnika, który jest równocześnie antydepresantem. Czekolada zawiera również zwiększające dobry nastrój metyloksantyny, takie jak kofeina czy teobromina. Z ilością zjadanej czekolady nie należy jednak przesadzać – wiedzą o tym szczególnie osoby dbające o linię.

3. Dziurawiec

Do kupienia w niemal każdej aptece lub sklepie zielarskim zioło, w medycynie naturalnej jest uważane za swoisty lek na wszystko. Pomaga przy problemach trawiennych, stanach zapalnych, redukuje ból migrenowy, wspomaga zasypianie, a także używa się go do dezynfekcji ran. Związki zawarte w tej roślinie mają również działanie antydepresyjne. Hiperforyna i hiperycyna uśmierzają stany lękowe oraz regulują dobry nastrój. Ciekawostką jest fakt, że z piciem dziurawca nie należy przesadzać, zwłaszcza w słoneczne, upalne dni. Dlaczego? Zawarta w zielu, wspomniana już wcześniej hiperycyna, ma silne działanie fotouwrażliwiające.

4. Szafran

Najdroższa przyprawa na świecie, droższa nawet od szczerego złota. Jak tu więc nie wierzyć w cudowne właściwości szafranu? Istotnie, jego składniki są silnymi przeciwutleniaczami, co korzystnie odbija się na kondycji układu sercowo-naczyniowego. Wykazuje działanie przeciwzapalne i przeciwnowotworowe, przyczynia się do obniżenia poziomu złego cholesterolu (LDL), dlatego zaleca się przyprawianie nim tłustych dań. Składnikiem poprawiającym nastrój jest natomiast krocyna. Co ciekawe, krocyna pozytywnie wpływa również na potencję,

5. Rosół

Jedno ze sztandarowych dań kuchni polskiej, ale również uznane na arenie światowej. Prosty w przygotowaniu wywar z mięsa, kości i warzyw ma przede wszystkim właściwości rozgrzewające, dlatego też polecany jest głównie zimą, kiedy często notujemy spadki odporności i nastroju. Zawiera solidną dawkę żelaza oraz szereg innych minerałów, pochodzących z warzyw i mięsa. Zaliczamy do nich przede wszystkim potas, fosfor, wapń, magnes, a także witaminy A i E.