Kiedy stężenie dobrego cholesterolu spada?

Kiedy stężenie dobrego cholesterolu spada?

Miażdżyca oraz jej powikłania są głównym sprawcą chorób sercowo-naczyniowych. Dlatego też należy systematycznie kontrolować profil lipidowy i prowadzić prozdrowotny styl życia. Taka profilaktyka może nas w przyszłości uchronić od niebezpiecznych incydentów sercowych, takich jak np. zawał.

Dlaczego cholesterol HDL jest „dobry”?

Główną rolą HDL-cholesterolu jest transportowanie cząsteczek cholesterolu z tkanek obwodowych do wątroby, gdzie jest dalej przekształcany lub wydzielany z żółcią. Poza tym badania wykazały również, że może posiadać właściwości przeciwzapalne, antyoksydacyjne i przeciwzakrzepowe. Zatem może chronić organizm przed przykrymi skutkami miażdżycy.

Prawidłowe stężenie cholesterolu frakcji HDL (nazwa z angielskiego high-density lipoprotein), czyli cząsteczek tłuszczowo-białkowych o wysokiej gęstości jest czynnikiem znacznie zmniejszającym ryzyko chorób układu krążenia, w tym miażdżycy czy zawału. Wart podkreślenia jest również fakt, że zwiększenie stężenia „dobrego” cholesterolu we krwi poprawia również rokowania u osób z już obecnym wysokim ryzykiem sercowo-naczyniowym.

Czytaj także: Dieta miażdżycowa – co jeść przy miażdżycy?

Jakie stężenie HDL-cholesterolu jest prawidłowe?

U mężczyzn stężenie „dobrego” cholesterolu powinno być większe niż 40 mg/dl, natomiast u kobiet większe niż 45 mg/dl. Im jego stężenie jest wyższe, tym lepiej dla naszego serca.

Co wpływa na obniżenie stężenia HDL-cholesterolu?

Do czynników warunkujących poziom „dobrego” cholesterolu we krwi zaliczamy nie tylko uwarunkowania genetyczne, ale też m.in.: masę ciała, palenie tytoniu, stan hormonalny organizmu, sposób żywienia czy aktywność fizyczną.

Czytaj także: Jak zwiększyć poziom cholesterolu HDL?
Optima Cardio

Dużo cukru – niższy poziom HDL

Duży udział w diecie węglowodanów łatwo przyswajalnych,  czyli np. sacharozy czy fruktozy, przyczynia się do obniżenia stężenia cholesterolu frakcji HDL we krwi. Podobny efekt mogą wywoływać diety niskotłuszczowe, w których tłuszcz zastąpiono węglowodanami, a nie zadbano o odpowiednią podaż błonnika.

Tłuszcze typu trans

Spożycie dużych ilości nienasyconych kwasów tłuszczowych typu trans może przyczyniać się do zwiększenia stężenia „złego” cholesterolu LDL oraz obniżenia cholesterolu HDL. Dlatego też tłuszcze te uważane są za czynnik zwiększający ryzyko miażdżycy i jej powikłań. Ich źródłem są np. żywność typu fast food, słodycze i wyroby cukiernicze.

Dodatkowo polecamy przeczytać: Podwyższony cholesterol a choroby serca

Nadmierne kilogramy nam nie służą

Nie od dziś wiadomo, że otyłość zwiększa ryzyko chorób układu krążenia. Badania udowodniły, że często wartościom BMI powyżej 30 towarzyszą zaburzenia lipidowe, w tym podwyższone stężenia „złego” cholesterolu, a obniżone stężenie „dobrego” cholesterolu.

Palenie tytoniu

Wiele badań wykazało, że palenie tytoniu zmniejsza poziom cholesterolu HDL we krwi.
Co więcej, toksyczny dym papierosowy przyczynia się do występowania stresu oksydacyjnego, który może zaburzać właściwe funkcjonowanie HDL-cholesterolu.

Dlaczego warto zadbać o wysoki poziom cholesterolu HDL?

Analizy kilku badań naukowych wykazały, że zwiększenie stężenia cholesterolu HDL związane jest ze zmniejszeniem ryzyka choroby wieńcowej. Poza tym HDL cholesterol nie wywołuje miażdżycy, a wręcz jej przeciwdziała, także dbaj o jego wysokie stężenie!

Artykuł konsultowany przez mgr Jadwigę Przybyłowską

Mgr Jadwiga Przybyłowska, absolwentka Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka  na  SGGW w Warszawie, członkini Polskiego Towarzystwa Dietetyki. Przez kilkanaście zdobywała doświadczenie zawodowe jako Ekspert ds. Żywienia i Komunikacji  Prozdrowotnej, koordynując i tworząc projekty nagłaśniające w mediach i środowiskach opiniotwórczych  zdrowy styl życia i odżywiania.  Przez ostatnich siedem lat współpracuje z Oxford Biomedical Technologies z US laboratorium ISO-LAB w Warszawie.