Mała zmiana, duży efekt – kilka kilogramów mniej wzmocni serce

Nadwaga i otyłość zwiększają ryzyko miażdżycy

Prawidłowa waga ważna jest dla utrzymania zdrowia. Niestety ostatnie dane epidemiologiczne wskazują, że aż 49% kobiet i 64% mężczyzn w Polsce ma nadmierną masę ciała.

Od lat 90. XX wieku otyłość została uznana przez Światową Organizację Zdrowia za ogólnoświatową epidemię. Do jej konsekwencji zalicza się m.in. nadciśnienie tętnicze, choroby serca i naczyń, cukrzycę typu 2 czy przewlekłą chorobę nerek.

Nadwaga i otyłość zwiększają ryzyko miażdżycy

Prawidłowa masa ciała odpowiada wartościom BMI w przedziale 18,5-25 kg/m2. BMI powyżej 25 kg/m2 klasyfikowane jest jako nadwaga, a ponad 30 mg/kg2 jako otyłość.

Nadmierne nagromadzenie tkanki tłuszczowej, szczególnie w jamie brzusznej, czyli otyłość typu jabłko, sprzyja nasileniu zmian miażdżycowych. Proces ten przyczyniać się może do rozwoju wielu chorób, w tym choroby wieńcowej serca.

Należy podkreślić, że nadmierne nagromadzenie tkanki tłuszczowej w organizmie związane jest z nasileniem stanu zapalnego, który w znacznym stopniu warunkuje powikłania otyłości. U osób z nadmiernym otłuszczeniem narządów wewnętrznych obserwuje się zmniejszenie stężenia „dobrego” cholesterolu, a zwiększenie stężenia „złego” cholesterolu i triglicerydów.

Czytaj dodatkowo: Wskaźnik masy ciała – BMI – Jak go obliczyć?

Czy redukcja masy ciała pomaga?

Badania pokazują, iż zmniejszenie już o 5% nadmiernej masy ciała powoduje obniżenie stężenia cholesterolu ogółem i glukozy we krwi, a także nadciśnienia tętniczego. Zaleca się, aby odchudzanie było procesem powolnym, ale systematycznym. Optymalny ubytek masy ciała powinien wynosić około 0,25-0,5 kg/tydzień.
Optima DHA

Czy zdrowa dieta jest skuteczna?

103 uczestników programu „1000 wizyt dla serca” wzięło udział w kompleksowej dietoterapii dyslipidemii. Każdy z nich otrzymał indywidualne wskazówki dotyczące prawidłowo zbilansowanej diety wzbogaconej w sterole roślinne, która miała na celu poprawę wskaźników takich jak stężenie cholesterolu ogółem oraz cholesterolu frakcji LDL.

Wraz z bardzo korzystnymi zmianami w wynikach badań dotyczących lipidogramu, uczestnicy efektywnie redukowali nadmierną masę ciała. U kobiet zanotowano średni ubytek masy ciała na poziomie 1,4 kg, a u mężczyzn 3,1 kg. Uczestnicy po 3-4 tygodniach stosowania skutecznej diety zaobserwowali również zmniejszenie obwodów pasa średnio o 2,6 cm oraz bioder o 1,7 cm.

Rysunek 1. Efekty 3-4 tygodniowej dietoterapii dyslipidemii.

*Badanie przeprowadzono na 103 uczestnikach programu „1000 wizyt dla serca”, którzy stosowali dietę wzbogaconą w sterole roślinne.

Koniecznie do czytania: Dieta niskocholesterolowa: jak obniżyć wysoki cholesterol?

Artykuł konsultowany przez mgr Jadwigę Przybyłowską

Mgr Jadwiga Przybyłowska, absolwentka Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka  na  SGGW w Warszawie, członkini Polskiego Towarzystwa Dietetyki. Przez kilkanaście zdobywała doświadczenie zawodowe jako Ekspert ds. Żywienia i Komunikacji  Prozdrowotnej, koordynując i tworząc projekty nagłaśniające w mediach i środowiskach opiniotwórczych  zdrowy styl życia i odżywiania.  Przez ostatnich siedem lat współpracuje z Oxford Biomedical Technologies z US laboratorium ISO-LAB w Warszawie.