Podwyższony poziom trójglicerydów: objawy i skutki

Podwyższony poziom trójglicerydów: objawy i skutki

Na przestrzeni ostatnich kilku lat obserwuje się powolny spadek zgonów z przyczyn sercowo- naczyniowych. Szczęśliwie, co raz więcej Polaków stara się dbać o kondycję swojego serca. Niestety choroby układu krążenia nadal stanowią główną przyczyną zgonów wśród osób po 65 roku życia. Jak wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego, w ubiegłych latach były one przyczyną 54% zgonów wśród Polaków.

Czym są trójglicerydy?

Trójglicerydy, triglicerydy, a także triacyloglicerole to trzy nazwy dotyczące tego samego związku. Czytając o nich możemy także spotkać się z zapisem TAG i TG, co jest skrótem od słowa trójglicerydy.

Są to związku należący do tłuszczów. Składają się z glicerolu i trzech cząsteczek kwasów tłuszczowych. Te obecne w naszym organizmie pochodzą z dwóch źródeł: są syntetyzowane w wątrobie, a także dostarczane wraz z pożywieniem. Do podstawowych funkcji trójglicerydów należy dostarczenie organizmowi energii.

Podwyższone trójglicerydy: jakie są przyczyny?

Hipertrójglicerydemia to podwyższony poziom triglicerydów powyżej 1,7 mmol/l (150mg/dl). Wśród przyczyn takiego stanu wymienia się:

  • dietę o zwiększonej wartości kalorycznej;
  • otyłość i nadwagę;
  • alkohol;
  • nadmiar cukrów prostych, obecnych w diecie.

Jakie są objawy wysokich triglicerydów?

Hipertrójglicerydemia zazwyczaj jest przez długi czas pozostaje niezauważona. U niektórych osób mogą pojawić się tzw. „żółtaki” czyli żółte grudki zlokalizowane zazwyczaj na kolanach, łokciach czy powiekach, świadczące jednak nie o hipertrójglicerydemii, a o podniesionym poziomie cholesterolu, który często temu towarzyszy. Tak więc, aby być pewnym co do swojego poziomu cholesterolu i trójglicerydów, konieczne jest wykonanie badania lipidogramu.

Do odczuwania objawów chorobowych dochodzi najczęściej na zaawansowanym etapie, gdzie mamy odczynienia z rozwojem miażdżycy i trójglicerydów powyżej normy. Wtedy objawy również mogą być niespecyficzne np. szybka męczliwość. Świadczą one o rozwijaniu się różnych powikłań procesu miażdżycowego, na przykład niewydolności serca.

Jakie są objawy wysokich triglicerydów?

Jednakże wysoki poziom trójglicerydów to zagrożenie nie tylko dla naszego układu krążenia, ale także trzustki, gdzie nadmierny poziom tych cząsteczek może doprowadzić do ostrego zapalenia trzustki. Objawia się to bardzo silnymi, napadowymi bólami brzucha, którym mogą towarzyszyć: wzdęcia, nudności, wymioty i gorączka.

Czytaj także: Cholesterol a trójglicerydy

Jak obniżyć wysokie trójglicerydy?

Chcąc obniżyć poziom trójglicerydów niezbędne jest wdrożenie interwencji dotyczącej stylu życia. Przepisana farmakoterapia samodzielnie, bez zmiany diety i nawyków żywieniowych, nie przyniesie oczekiwanych rezultatów. Do działań, jakie należy podjąć zaliczamy:

  • redukcję nadmiernej masy ciała;
  • unikanie alkoholu;
  • ograniczenie spożycia cukrów prostych (obecnych na przykład w dosładzanych napojach, słodyczach, a także owocach suszonych i sokach);
  • spożywanie wielonienasyconych kwasów n – 3 (obecnych w rybach, owocach morza, a także wybranych orzechach, nasionach i olejach;
  • zwiększenie poziomu aktywności fizycznej*.

*Zgodnie z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia osoby dorosłe powinny być aktywne przez minimum 150 minut tygodniowo (przy wysiłku o średniej intensywności).

Dieta na obniżenie trójglicerydów

Jak dowodzą zalecenia AHA (American Heart Association), a także Europejskiego Towarzystwa Kardiologicznego, szczególnie skuteczne w obniżaniu poziomu trójglicerydów są wielonienasycone kwasy tłuszczowych omega – 3, EPA i DHA, obecne w rybach, owocach morza, a także olejach rybich.

Dieta na obniżenie trójglicerydów

Zgodnie z zaleceniami AHA osoby z hipertrójglicerydemią powinny suplementować kwasy omega – 3, pod postacią EPA i DHA, od 2 do 4g dziennie. Jednakże należy podkreślić, że taka suplementacja musi odbywać się pod kontrolą specjalisty, na przykład lekarza prowadzącego.

Tak więc, wdrożenie diety obniżającej trójglicerydy, redukcja nadmiernej masy ciała, zwiększenie aktywności fizycznej, a także odpowiednio dobrana suplementacja, pozwolą nam trwale obniżyć poziom trójglicerydów. Wpłynie to korzystnie nie tylko na zmniejszenie ryzyka chorób układu krążenia, ale także poprawi naszego samopoczucia.

Dodatkowo polecamy do czytania: Dieta niskocholesterolowa: jak obniżyć wysoki cholesterol?

Co można jeść?

Chcąc obniżyć poziom TAG, należy wdrożyć zasady zdrowej diety. Podstawowa zmiana dotyczy wyboru mięsa i produktów odzwierzęcych. Tłuste gatunki takie jak np. baranina czy wieprzowina należy zamienić na ich chudsze gatunki mięsa, na przykład drób. Jednakże nie mniejsze znaczenie mają także części mięsa z jakich korzystamy. Na przykład udka z kurczaka powinny być unikane, ponieważ są tłuste, natomiast schab, pomimo iż jest wieprzowy, to nadal może być obecny w jadłospisie, gdyż jest chudym mięsem.

W swojej diecie należy także zwrócić uwagę na nabiał i tłuste produkty mleczne. Powinniśmy zrezygnować z używania śmietany, a zastąpić ją jogurtem naturalnym. Tłuste mleko należy wymienić na mleko o zawartości 2% tłuszczu. Także tłusty twaróg można zamienić na półtłusty.

Podstawowym źródłem tłuszczu w diecie chorego powinny być płynne oleje roślinne takie jak olej rzepakowy czy oliwa. Swoją dietę można także wzbogacić w olej lniany (przechowywany w lodówce), a także orzechy i nasiona, spożywane do posiłku. Zalecana porcja orzechów i nasion to 30g dziennie (mała garstka).

Oleje roslinne triglicerydy

Pamiętać także należy, że połowę każdego posiłku powinny stanowić warzywa. Mogą one być podane zarówno świeże np. pod postacią surówki, jak i przetworzone np. gotowane lub pieczone.

Jeśli spożywamy owoce pamiętajmy, że pomimo iż są zdrowe, także nie należy przesadzać z ich ilością. Zgodnie z rekomendacjami powinny one stanowić ¼ spożywanych warzyw. Osoba z podniesionym poziomem trójglicerydów powinna także unikać dosładzania płynów, takich jak kawa i herbata. Należy także zrezygnować z soków, nektarów i suszonych owoców, gdyż są to produkty zasobne w cukry proste.

Zmiany w diecie dotyczą także produktów zbożowych takich jak chleb czy makaron. Przy braku przeciwwskazań lekarskich, powinny być one wybierane w wersji pełnoziarnistej (razowej) lub graham.

Pamiętajmy także o regularnym spożywaniu ryb, minimum 1 – 2 razy w tygodniu. Szczególnie pożądane będą tłuste ryby morskie takie jak łosoś, pstrąg, sardynki, śledzie (dobrze wymoczyć je uprzednio w mleku, aby pozbyć się nadmiaru soli), które są zasobne w EPA i DHA (omega – 3).

Niewskazane produkty

Wśród niewskazanych produktów znajduje się żywność wysoko przetworzona, zasobna w tłuszcz i cukry proste, np. żywność typu fast food. Taki rodzaj posiłków powinien zostać całkowicie wyeliminowany z jadłospisu. Unikać należy także unikać źródeł cukrów prostych: soków, owoców suszonych, rozgotowanego makaronu i ryżu, słodkiego pieczywa cukierniczego i słodyczy. Przy podniesionym poziomie trójglicerydów należy także zrezygnować ze spożywania alkoholu.

Już wiesz, jak leczyć trójglicerydy

Podniesiony poziom trójglicerydów jest niebezpieczny dla zdrowia, gdyż nasila rozwój miażdżycy, a także zwiększa ryzyko ostrego zapalenia trzustki. Chcąc obniżyć poziom trójglicerydów, należy nie tylko przyjmować odpowiednie leki, a także dokonać zmian w zakresie stylu życia. Ważne jest wdrożenie zarówno zdrowej diety, jak i odpowiednio dopasowanej aktywności fizycznej.

Optima Cardio Potas+

Artykuł konsultowany przez mgr Jadwigę Przybyłowską

Mgr Jadwiga Przybyłowska, absolwentka Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka  na  SGGW w Warszawie, członkini Polskiego Towarzystwa Dietetyki. Przez kilkanaście zdobywała doświadczenie zawodowe jako Ekspert ds. Żywienia i Komunikacji  Prozdrowotnej, koordynując i tworząc projekty nagłaśniające w mediach i środowiskach opiniotwórczych  zdrowy styl życia i odżywiania.  Przez ostatnich siedem lat współpracuje z Oxford Biomedical Technologies z US laboratorium ISO-LAB w Warszawie.