Postaw na błonnik i antyoksydanty!

Warzywa i owoce dostarczają nie tylko błonnika, ale również witamin i związków mineralnych niezbędnych dla prawidłowej pracy serca.

W których produktach jest najwięcej błonnika

Błonnik pokarmowy pełni ważne funkcje w organizmie. Jedną z nich jest zdolność do wiązania cholesterolu. Dieta zawierająca produkty bogate w błonnik rozpuszczalny, takie jak płatki i otręby owsiane, porzeczki, agrest czy jabłka, może obniżać cholesterol we krwi

Zadbaj o to, by w twoim codziennym menu nie brakowało bogatych w błonnik pełnoziarnistych przetworów zbożowych (pieczywa, płatków, kasz, mąk i makaronów razowych), a także warzyw i owoców.

 
Warzywa i owoce dostarczają nie tylko błonnika, ale również witamin i związków mineralnych niezbędnych dla prawidłowej pracy serca. Zawarte w nich substancje przeciwutleniające neutralizują niekorzystne działanie wolnych rodników, które przyczyniać się mogą do rozwoju miażdżycy. Tym samym dieta bogata w różnorodne warzywa i owoce jest doskonałym naturalnym czynnikiem zmniejszającym ryzyko chorób sercowo-naczyniowych.

Nie zapominaj o co najmniej 5 porcjach warzyw i owoców każdego dnia!

 

Bibliografia
1. Europejskie wytyczne dotyczące zapobiegania chorobom serca i naczyń w praktyce klinicznej na rok 2012, Piąta Wspólna Grupa Robocza Europejskiego Towarzystwa Kardiologicznego i innych Towarzystw Naukowych ds. Zapobiegania Chorobom Serca i Naczyń w Praktyce Klinicznej (Fifth Joint Task Force of the European Society of Cardiology and Other Societies on Cardiovascular Disease Prevention in Clinical Practice) utworzona przez przedstawicieli dziewięciu towarzystw oraz zaproszonych ekspertów, Kardiologia Polska, 70 (supl. I), 2012
2. NIH Publication No. 06-5235, National Heart, Lung, and Blood Institute, U. S. Department of Health and Human Services, 2005
3. Wytyczne ESC/EAS dotyczące postępowania w dyslipidemiach, Grupa Robocza do spraw postępowania w dyslipidemiach Europejskiego Towarzystwa Kardiologicznego (ESC) i Europejskie Towarzystwo Miażdżycowe (EAS), Kardiologia Polska, 69 (supl. IV), 2011

Materiał edukacyjny Polskiego Towarzystwa Dietetyki