Ruch – sprzymierzeniec zdrowego serca

Jak ruch wpływa na zmniejszenie ryzyka rozwój miażdżycy?

O tym, że ruch to zdrowie wie nawet przedszkolaczek. Aktywność fizyczna wpływa na zmniejszenie ryzyka rozwoju chorób sercowo-naczyniowych, osteoporozy, cukrzycy czy otyłości. Jednak nie każdy wie, dlaczego ruch jest tak istotny?

Serce decyduje o funkcjonowaniu układu krążenia

Dobra praca serca warunkuje właściwe odżywienie całego organizmu. To ono wysyła krew do wszystkich tkanek twojego ciała. Jeśli będzie źle pracowało to wpłynie negatywnie na ukrwienie każdego, nawet najbardziej odległego narządu. Występowanie chorób cywilizacyjnych, takich jak otyłość, miażdżyca, nadciśnienie tętnicze czy zespół metaboliczny, wpływa na nadmierne obciążenie serca i jego przepracowanie.

Dlaczego ruch jest tak ważny dla serca?

Zachowanie odpowiedniej aktywności fizycznej pomaga utrzymać nie tylko właściwą masę ciała ale przyczynia się również do obniżenia wysokiego cholesterolu, ciśnienia krwi, zmniejszenia ilości markerów zapalnych czy insulinooporności.  Wszystkie te czynniki mają bezpośrednie przełożenie na pracę serca. Szczególnie istotne jest w tym kontekście występowanie miażdżycy. Choroba ta z jednej strony przyczynia się do zwężenia światła naczyń krwionośnych, a z drugiej powoduje gorszy przepływ krwi przez naczynia wieńcowe. W efekcie serce musi wykonać większą pracę będąc jednocześnie słabiej odżywione.

Czytaj także: Jak poprawić kondycję serca?

Jak ruch wpływa na zmniejszenie ryzyka rozwój miażdżycy?

Na podwyższenie poziomu cholesterolu, oprócz czynników genetycznych, wpływa przede wszystkim styl życia. Przeprowadzono wiele badań analizujących wpływ aktywności fizycznej na poziom cholesterolu. Wynika  z nich w sposób jednoznaczny, że ruch podnosi poziom cholesterolu „dobrej” frakcji HDL, obniża „złą” frakcję LDL oraz poziom trójglicerydów. Warto nadmienić, że nie każdy rodzaj ruchu w podobny sposób wpływa na poziomy LDL-u i trójglicerydów.

Optima Cardio

Jaki rodzaj ruchu jest najlepszy

Od braku ruchu lepszy jest oczywiście każdy rodzaj ruchu. Jednak nie każdy rodzaj wykonywanych ćwiczeń w podobnym stopniu modyfikuje wartości lipidogramu. Okazuje się, że ćwiczenia oporowe (zwiększające masę mięśniową) silniej wpływają na obniżenie frakcji cholesterolu LDL, niż wykonywanie aerobiku. Wydaje się, że najefektywniejszą formą wysiłku jest połączenie tych dwóch rodzajów ćwiczeń.

Istnieje wiele różnych wskazówek jaka forma i długość ćwiczeń jest najwłaściwsza. Pamiętaj jednak, że najważniejsza jest całkowita ilość wysiłku, a nie jego intensywność. Każda forma aktywności fizycznej, która przyczynia się do spadku masy ciała, przyczynia się do poprawy hipercholesterolemii. Większość organizacji zdrowotnych sugeruje, by przynajmniej 30 min dziennie poświęcać na spacer, jogging, jazdę rowerem czy pracę w ogrodzie.

Polecamy dodatkowo przeczytać: Osteopenia i osteoporoza – w jaki sposób zapobiegać?

Jaki jest mechanizm tego zjawiska?

Na to pytanie nie ma jeszcze jasnej odpowiedzi. Sugeruje się, że ćwiczenia stymulują enzymy usuwające frakcję  LDL  z krwiobiegu, jak również zwiększają lipoprteiny transportujące go do wątroby. Nie tłumaczy to jednak zjawiska podnoszenia poziomu frakcji cholesterolu HDL. Być może za kilka lat zagadka ta zostanie rozwikłana, a na razie pozostają jedynie wyniki kilkudziesięciu badań wykazujące zbawienny wpływ ćwiczeń na zmniejszenie rozwoju miażdżycy.

Artykuł konsultowany przez mgr Jadwigę Przybyłowską

Mgr Jadwiga Przybyłowska, absolwentka Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka  na  SGGW w Warszawie, członkini Polskiego Towarzystwa Dietetyki. Przez kilkanaście zdobywała doświadczenie zawodowe jako Ekspert ds. Żywienia i Komunikacji  Prozdrowotnej, koordynując i tworząc projekty nagłaśniające w mediach i środowiskach opiniotwórczych  zdrowy styl życia i odżywiania.  Przez ostatnich siedem lat współpracuje z Oxford Biomedical Technologies z US laboratorium ISO-LAB w Warszawie.