Zbyt wysoki poziom cholesterolu – co dalej?

Twój poziom cholesterolu przekroczył zalecaną normę? Nie bagatelizuj tego. Może to być symptom niepokojących zmian, np. rosnącego zagrożenia chorobą układu krążenia. Potrzebna będzie zmiana stylu życia, bo tylko w ten sposób można zredukować ryzyko zachorowania, nim choroba w pełni się rozwinie i konieczna będzie farmakoterapia.

Wszyscy kontrolujemy poziom cholesterolu

Kilka dekad temu na serce chorowały głównie osoby w podeszłym wieku i do dzisiaj utrzymuje się przekonanie, że młodych ludzi choroby układu krążenia nie dotyczą. Nic bardziej mylnego. Zawał można mieć przed czterdziestką, podobnie jak nadciśnienie tętnicze albo miażdżycę. Tym schorzeniom sprzyja brak ruchu oraz nadwaga. Ale nie dajmy się zwieść pozorom: można być szczupłym i aktywnym, a mimo to znajdować się w grupie ryzyka z powodu chorób współistniejących (np. niedoczynności tarczycy) lub obciążenia genetycznego.

Wysoki cholesterol nie daje objawów, przez co ponad połowa osób z tym problemem nie wie, że ich zdrowie jest zagrożone. Stężenie cholesterolu i trójglicerydów należy kontrolować co dwa lata albo częściej, jeśli tak zaleci lekarz.

Poprawiamy wyniki – jak obniżyć poziom cholesterolu?

Stężenie cholesterolu we krwi nie jest stałe. Jeśli wynik pokaże, że jego poziom przekracza normę, możemy obniżyć cholesterol domowymi sposobami. Lekarz zaleci nam zmianę diety, więcej ruchu oraz rzucenie palenia i ograniczenie alkoholu. Nie powinno się tych zaleceń lekceważyć. Zbyt wysoki poziom „złego” cholesterolu przez długi czas nie wywołuje żadnego dyskomfortu, dlatego tak wiele osób go lekceważy.

Zdrowa dieta opiera się na produktach zbożowych z grubo mielonej mąki, kaszach, tłuszczach roślinnych, chudym nabiale, roślinach strączkowych. Potrawy nie powinny być smażone, tylko gotowane lub pieczone. Po słodycze sięgajmy od święta, a najlepiej będzie zupełnie z nich zrezygnować. Tłuste czerwone mięso zastępujmy rybami i drobiem, jadajmy 5 porcji dużo warzyw i owoców dziennie. Szczególnie rekomendowana jest codzienna, minimum półgodzinna aktywność fizyczna o umiarkowanym natężeniu.

Na tym nie koniec

Zbicie wysokiego cholesterolu to dopiero połowa sukcesu. Dobre wyniki utrzymają się tylko wtedy, gdy zdrowe nawyki uczynimy codzienną rutyną. Powrót do dawnych przyzwyczajeń skutkuje podwyższeniem poziomu „złego” cholesterolu, a warto pamiętać, że z wiekiem coraz trudniej jest go obniżać.